Kultura dostępna w Łódzkiem
Łódzki Dom Kultury jest znany w województwie łódzkim z działań edukacyjnych propagujących kulturę na najwyższym poziomie. W tym roku z powodzeniem wystartował z projektem „Łódzkie pełne kultury”, w którym wzięło udział ponad 450 osób (300 uczniów i 150 nauczycieli).
Od września do grudnia 2017 roku w 10 miastach regionu (Piotrkowie Trybunalskim, Opocznie, Radomsku, Bełchatowie, Zduńskiej Woli, Sieradzu, Kutnie, Tomaszowie Mazowieckim, Skierniewicach i Tuszynie) odbyło się 58 warsztatów z dziedziny muzyki, plastyki i pogranicza sztuk – Stawiamy na edukację, a „Łódzkie pełne kultury” daje propozycje alternatywnych form uczenia się zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Projekt jest skierowany nie tylko do uczniów, ale także do nauczycieli, bo wiemy, że nauczycielom także potrzeba takiej „interwencji kulturalnej” i metodycznego wsparcia. Za nami pierwsza edycja, która przeszła nasze najśmielsze oczekiwania i już planujemy kolejną, jeszcze bogatszą i ciekawszą – zapowiada Jacek Sokalski, dyrektor Łódzkiego Domu Kultury.
Zajęcia zaproponowane przez muzyków z Filharmonii Łódzkiej cieszyły się dużym zainteresowaniem najmłodszych odbiorców. Uczniowie poznali tajniki gry na wiolonczeli podczas warsztatów prowadzonych przez Katarzynę Filipiak, wiolonczelistkę Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej i jedną z członkiń kwartetu smyczkowego Apertus Quartet. Niezwykle potrzebne dla prawidłowego rozwoju dziecka okazują się zajęcia z rytmiki, dlatego w programie były aż dwa rodzaje tego typu warsztatów: „Muzyczne ABC” prowadzone przez Agatę Kawełczyk, absolwentkę rytmiki na Wydziale Teorii i Kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi, instruktorkę w Zespole Tańca Ludowego HARNAM i „TA KE TI NA – odkryj potęgę rytmu” – autorskie zajęcia Małgorzaty Kaczmarek, licencjonowanej instruktor zajęć dla dzieci prowadzonych metodami Gordona i Labana. Prawdziwą furorę u dzieci zrobiły warsztaty perkusyjne „Bęben Show” wymyślone przez Tomasza Wrocławskiego, kierownika sekcji perkusji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej i perkusistę zespołu Alla Vienna.
Podczas warsztatów prowadzonych przez pracowników Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego – Ewę Kurylak i Krzysztofa Piserę dzieci nie tylko słuchały interesujących opowieści o historii ubioru czy pieniądza, ale także mogły wczuć się w rolę średniowiecznych rzemieślników i własnoręcznie wykonać monety albo zaprojektować strój damy lub rycerza. Uczniowie dowiedzieli się wiele o ginących zawodach, takich jak: bednarz, rymarz czy kołodziej, a także poznali, jak żyli ich przodkowie w wiejskiej chacie przed stoma laty.
Niezwykle atrakcyjną propozycję dla dzieci i nauczycieli miały edukatorki Muzeum Sztuki w Łodzi (Maja Pawlikowska, Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk, Marta Wlazeł, Barbara Kaczorowska, Małgorzata Wiktorko i Agnieszka Wojciechowska-Sej), które przygotowały cykl warsztatów „Widzimisię”, oparty na „Teorii widzenia” Władysława Strzemińskiego, czołowego polskiego artysty modernistycznej awangardy. Podczas zajęć uczestnicy przekonali się m.in., jak można robić zdjęcia bez użycia aparatu lub smartfonu, tworzyli swoje pierwsze olejne obrazy, czy wzięli udział w dyktandzie… plastycznym, to znaczy – malowali ze słuchu.
Nauczyciele przyznają, że propozycje edukacyjne Łódzkiego Domu Kultury były dla nich dużym wsparciem metodycznym. – Okazało się, że zakres tematyczny niektórych warsztatów korespondował z podstawą programową dla klasy I-III, tzn. dzieci miały w szkole zajęcia dotyczące Chin, więc warsztaty na temat muzyki i kultury Dalekiego Wschodu, prowadzone przez Annę Krysztofiak, bardzo im się przydały. Wszystkie zajęcia były przygotowane profesjonalnie i merytorycznie, nawet już zdążyłam przeprowadzić lekcję według podawanych przez instruktorów metod. W przyszłości bardzo chętnie weźmiemy udział w tego typu projektach – podkreśla Jolanta Owczarek, nauczycielka ze Szkoły Podstawowa nr 13 w Zduńskiej Woli Karsznicach. Dla nauczycieli niezwykle przydatne były zajęcia metodyczne „Elementy muzykoterapii i arteterapii na lekcjach muzyki/plastyki. – Nauczyciele na moich warsztatach mogli w praktyce poznać wybrane techniki muzykoterapii i arteterapii, które można wykorzystać na zajęciach z dziećmi w szkole. Techniki te są na tyle uniwersalne, że mogą być stosowane z dziećmi w różnym wieku, a ich dodatkowe walory diagnostyczne mogą uzupełnić i urozmaicić warsztat nauczyciela oraz pomóc mu w pokonaniu trudności emocjonalnych swoich uczniów – zaznacza dr Stella Kaczmarek, muzykoterapeuta, psycholog muzyki, adiunkt w Katedrze Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Łodzi.
Dzięki projektowi zarówno młodsi, jak i starsi mieszkańcy regionu mieli możliwość skorzystać z bogatej oferty kulturalnej łódzkich instytucji i zapoznać się z ich działalnością. Zorganizowano dla nich wycieczki do Łodzi. Niektóre dzieci po raz pierwszy odwiedziły Muzeum Sztuki i Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne i przekonały się, że zwiedzanie muzealnych sal może okazać się niezwykle inspirującą zabawą. Ważnym punktem programu były koncerty w Filharmonii Łódzkiej (7 października i 9 grudnia), które udowodniły najmłodszym melomanom, że muzyka klasyczna wcale nie musi być nudna.
Pierwsza edycja projektu dobiegła końca, ale do organizatorów już dochodzą głosy o potrzebie kontynuacji tego przedsięwzięcia. 20 grudnia w Łódzkim Domu Kultury odbędzie się spotkanie podsumowujące współpracę instytucji regionalnych przy realizacji projektów dofinansowanych ze środków zewnętrznych. Wszyscy uczestnicy spotkania mają nadzieję, że podjęte w tym roku inicjatywy będą miały dalszy ciąg przy kolejnym rozdaniu ministerialnych środków.
„Łódzkie pełne kultury” – projekt realizowany w ramach programu KULTURA DOSTĘPNA, dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Partnerzy w Łodzi:
Filharmonia Łódzka im. A. Rubinsteina w Łodzi
Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi
Muzeum Sztuki w Łodzi
Partnerzy w województwie łódzkim:
Kutnowski Dom Kultury
Miejski Dom Kultury w Radomsku
Miejski Dom Kultury w Opocznie
Zespół Placówek Wychowania Pozaszkolnego w Sieradzu
Centrum Kultury i Sztuki w Skierniewicach
Miejski Ośrodek Kultury w Tuszynie
Miejskie Centrum Kultury w Tomaszowie Mazowieckim
Miejski Dom Kultury w Zduńskiej Woli
Miejskie Centrum Kultury w Bełchatowie
Centrum Idei „Ku Demokracji” w Piotrkowie Trybunalskim
Zajęcia zaproponowane przez muzyków z Filharmonii Łódzkiej cieszyły się dużym zainteresowaniem najmłodszych odbiorców. Uczniowie poznali tajniki gry na wiolonczeli podczas warsztatów prowadzonych przez Katarzynę Filipiak, wiolonczelistkę Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej i jedną z członkiń kwartetu smyczkowego Apertus Quartet. Niezwykle potrzebne dla prawidłowego rozwoju dziecka okazują się zajęcia z rytmiki, dlatego w programie były aż dwa rodzaje tego typu warsztatów: „Muzyczne ABC” prowadzone przez Agatę Kawełczyk, absolwentkę rytmiki na Wydziale Teorii i Kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi, instruktorkę w Zespole Tańca Ludowego HARNAM i „TA KE TI NA – odkryj potęgę rytmu” – autorskie zajęcia Małgorzaty Kaczmarek, licencjonowanej instruktor zajęć dla dzieci prowadzonych metodami Gordona i Labana. Prawdziwą furorę u dzieci zrobiły warsztaty perkusyjne „Bęben Show” wymyślone przez Tomasza Wrocławskiego, kierownika sekcji perkusji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej i perkusistę zespołu Alla Vienna.
Podczas warsztatów prowadzonych przez pracowników Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego – Ewę Kurylak i Krzysztofa Piserę dzieci nie tylko słuchały interesujących opowieści o historii ubioru czy pieniądza, ale także mogły wczuć się w rolę średniowiecznych rzemieślników i własnoręcznie wykonać monety albo zaprojektować strój damy lub rycerza. Uczniowie dowiedzieli się wiele o ginących zawodach, takich jak: bednarz, rymarz czy kołodziej, a także poznali, jak żyli ich przodkowie w wiejskiej chacie przed stoma laty.
Niezwykle atrakcyjną propozycję dla dzieci i nauczycieli miały edukatorki Muzeum Sztuki w Łodzi (Maja Pawlikowska, Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk, Marta Wlazeł, Barbara Kaczorowska, Małgorzata Wiktorko i Agnieszka Wojciechowska-Sej), które przygotowały cykl warsztatów „Widzimisię”, oparty na „Teorii widzenia” Władysława Strzemińskiego, czołowego polskiego artysty modernistycznej awangardy. Podczas zajęć uczestnicy przekonali się m.in., jak można robić zdjęcia bez użycia aparatu lub smartfonu, tworzyli swoje pierwsze olejne obrazy, czy wzięli udział w dyktandzie… plastycznym, to znaczy – malowali ze słuchu.
Nauczyciele przyznają, że propozycje edukacyjne Łódzkiego Domu Kultury były dla nich dużym wsparciem metodycznym. – Okazało się, że zakres tematyczny niektórych warsztatów korespondował z podstawą programową dla klasy I-III, tzn. dzieci miały w szkole zajęcia dotyczące Chin, więc warsztaty na temat muzyki i kultury Dalekiego Wschodu, prowadzone przez Annę Krysztofiak, bardzo im się przydały. Wszystkie zajęcia były przygotowane profesjonalnie i merytorycznie, nawet już zdążyłam przeprowadzić lekcję według podawanych przez instruktorów metod. W przyszłości bardzo chętnie weźmiemy udział w tego typu projektach – podkreśla Jolanta Owczarek, nauczycielka ze Szkoły Podstawowa nr 13 w Zduńskiej Woli Karsznicach. Dla nauczycieli niezwykle przydatne były zajęcia metodyczne „Elementy muzykoterapii i arteterapii na lekcjach muzyki/plastyki. – Nauczyciele na moich warsztatach mogli w praktyce poznać wybrane techniki muzykoterapii i arteterapii, które można wykorzystać na zajęciach z dziećmi w szkole. Techniki te są na tyle uniwersalne, że mogą być stosowane z dziećmi w różnym wieku, a ich dodatkowe walory diagnostyczne mogą uzupełnić i urozmaicić warsztat nauczyciela oraz pomóc mu w pokonaniu trudności emocjonalnych swoich uczniów – zaznacza dr Stella Kaczmarek, muzykoterapeuta, psycholog muzyki, adiunkt w Katedrze Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Łodzi.
Dzięki projektowi zarówno młodsi, jak i starsi mieszkańcy regionu mieli możliwość skorzystać z bogatej oferty kulturalnej łódzkich instytucji i zapoznać się z ich działalnością. Zorganizowano dla nich wycieczki do Łodzi. Niektóre dzieci po raz pierwszy odwiedziły Muzeum Sztuki i Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne i przekonały się, że zwiedzanie muzealnych sal może okazać się niezwykle inspirującą zabawą. Ważnym punktem programu były koncerty w Filharmonii Łódzkiej (7 października i 9 grudnia), które udowodniły najmłodszym melomanom, że muzyka klasyczna wcale nie musi być nudna.
Pierwsza edycja projektu dobiegła końca, ale do organizatorów już dochodzą głosy o potrzebie kontynuacji tego przedsięwzięcia. 20 grudnia w Łódzkim Domu Kultury odbędzie się spotkanie podsumowujące współpracę instytucji regionalnych przy realizacji projektów dofinansowanych ze środków zewnętrznych. Wszyscy uczestnicy spotkania mają nadzieję, że podjęte w tym roku inicjatywy będą miały dalszy ciąg przy kolejnym rozdaniu ministerialnych środków.
„Łódzkie pełne kultury” – projekt realizowany w ramach programu KULTURA DOSTĘPNA, dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Partnerzy w Łodzi:
Filharmonia Łódzka im. A. Rubinsteina w Łodzi
Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi
Muzeum Sztuki w Łodzi
Partnerzy w województwie łódzkim:
Kutnowski Dom Kultury
Miejski Dom Kultury w Radomsku
Miejski Dom Kultury w Opocznie
Zespół Placówek Wychowania Pozaszkolnego w Sieradzu
Centrum Kultury i Sztuki w Skierniewicach
Miejski Ośrodek Kultury w Tuszynie
Miejskie Centrum Kultury w Tomaszowie Mazowieckim
Miejski Dom Kultury w Zduńskiej Woli
Miejskie Centrum Kultury w Bełchatowie
Centrum Idei „Ku Demokracji” w Piotrkowie Trybunalskim