Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego
unia baner
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
7 + 4 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
7 + 4 =

Łódzkie pełne kultury w Krośniewicach i Tuszynie

Na początek drugiego tygodnia trwania projektu „Łódzkie pełne kultury – II edycja” warsztaty edukacyjne dla uczniów oraz nauczycieli i dorosłych odbyły się nie w jednym, a w dwóch miastach województwa łódzkiego. 24 września pracownicy Teatru Wielkiego w Łodzi odwiedzili Krośniewice, natomiast do Tuszyna tego samego dnia zawitała edukatorka Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Zajęcia dla dzieci w Tuszynie odbyły się w miejscowej Szkole Podstawowej nr 1. Wzięło w nich udział 16 trzecioklasistów. Katarzyna Trela w Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi poprowadziła dla nich warsztaty pn. „Mam oko na Op-Art”, które zaczęła od praktycznego wyjaśnienia pojęcia względności i przedstawienia kilkunastu przykładów złudzeń optycznych. Młodzi uczestnicy projektu przystąpili potem do stworzenia własnych prac. Ich ukończone dwuwymiarowe dzieła nawet najwprawniejsze oko z łatwością mogłoby pomylić z tworami trójwymiarowymi.

Podobne prace mieli okazję stworzyć również dorośli uczestnicy projektu. Podczas zajęć, które odbyły się w siedzibie Miejskiego Ośrodka Kultury w Tuszynie, prowadząca zapoznała 15 nauczycieli i animatorów z metodycznymi aspektami przeprowadzania warsztatów edukacyjnych dla dzieci w różnych wieku oraz przedstawiła ofertę edukacyjną Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Katarzyna Trela – edukatorka, etnolożka, fotografka. W Dziale Edukacji CMWŁ w Łodzi realizuje program edukacyjny we wszystkich grupach wiekowych choć jest wielbicielką najmłodszych gości muzeum, dla których stworzyła cykl warsztatów sensorycznych inspirowanych tkaniną. Prowadzi lekcje, warsztaty i oprowadzania.

Pierwsze krośniewickie warsztaty w ramach projektu przeprowadzone zostały w miejscowym Muzeum im. Jerzego Dunin-Borkowskiego. Sceneria niezwykłych obiektów kolekcjonerskich posłużyła za idealne tło dla zajęć wokalno-aktorskich, podczas których Dagny Konopacka-Maćkowiak z Teatru Wielkiego w Łodzi zapoznała 32 lokalnych uczniów ze specyfiką teatru operowego i baletu. Dzieci miały ponadto okazję wykonać kilka ćwiczeń ze śpiewu, wziąć udział w pobudzających wyobraźnię zabawach aktorskich i przywdziać przyniesione przez prowadzącą kostiumy teatralne.

Dorosłym uczestnikom projektu z Krośniewic i okolic zaproponowano z kolei warsztaty z emisji i higieny głosu, które również odbyły się we wnętrzach muzealnych. 16 nauczycieli i animatorów kultury zaznajomionych zostało w budową i prawidłowym funkcjonowaniem aparatu oddechowo-głosowego. Prowadzący zajęcia – Michał Jan Barański – zaprezentował im ponadto dobre nawyki i praktyki związane z użytkowaniem tego drogocennego narzędzia pracy. Przekazana podczas warsztatów wiedza teoretyczna oraz praktyczna ma za zadanie zwiększyć świadomość uczestników projektu na temat prawidłowego korzystania z aparatu głosowego.

Dagny Konopacka-Maćkowiak – absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi oraz Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi na Wydziale Wokalno-Aktorskim. Od 2013 r. związana z Teatrem Wielkim w Łodzi jako artystka chóru, gdzie można ją zobaczyć m.in. w roli Marty w operze Straszny dwór Stanisława Moniuszki. Od 2017 r. prowadzi w Teatrze Wielkim w Łodzi warsztaty wokalne.

Michał Jan Barański – absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie i Akademii Muzycznej im. G.  K. Bacewiczów w Łodzi na kierunku Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuki Muzycznej oraz Dyrygentura Chóralna. Zastępca kierownika choru Teatru Wielkiego w Łodzi, kierownik artystyczny Łódzkiego Chóru Teatralnego „Verdiana”, edukator w Wojewódzkim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi, aktywny dyrygent, artysta sceniczny, śpiewak i pedagog.

Łódzkie pełne kultury – II edycja – projekt edukacyjny upowszechniający kulturę w regionie, realizowany przez Łódzki Dom Kultury w ramach programu KULTURA DOSTĘPNA, dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.