Łódzkie pełne kultury wpadło na dzień do Tomaszowa
W Miejskim Centrum Kultury (filia „TKACZ”) w Tomaszowie Mazowiecki 26 września odbyły się warsztaty animacyjne dla uczniów i zajęcia edukacyjne dla nauczycieli w ramach projektu „Łódzkie pełne kultury”, realizowanego przez Łódzki Dom Kultury dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (KULTURA DOSTĘPNA).
Grupa 23 dzieci ze szkoły podstawowej odkrywała potęgę rytmu podczas warsztatów muzycznych z elementami body percussion – TA KE TI NA. Małgorzata Kaczmarek, licencjonowana instruktor zajęć dla dzieci prowadzonych metodami Gordona i Labana, od 15 lat związana z Filharmonią Łódzka im. A. Rubinsteina w Łodzi zabrała najmłodszych uczestników projektu w podróż do krainy muzyki i rytmu. – TaKeTiNa to bardzo łatwa i przystępna metoda nauki rytmu. To również kompleksowa metoda rytmicznego treningu grupowego. W TaKeTiNie skupiamy się na terapeutycznych właściwościach rytmu, doświadczeniu rytmu przez ciało, budowaniu uważności na przebieg rytmiczny oraz na doświadczeniu ruchu w muzyce. Ciało potraktowane jako instrument stwarza ogrom możliwości działania. Samo spotkanie z rytmem to bardzo kreatywne, bezpośrednie i intensywne przeżycie. Szczególnie wówczas, gdy ociera się o działania z pogranicza improwizacji. Celem zajęć jest ukazanie dzieciom, że najważniejszym instrumentem są oni sami, a rytm ma znaczenie nie tylko w muzyce, ale również w życiu codziennym – wyjaśnia prowadząca warsztaty. W zajęciach zaprezentowane zostały różne sposoby pokazania rytmu (nogami, rękoma, słowami oraz w najróżniejszych kombinacjach). Na zakończenie dzieci wprawione w muzycznych ćwiczeniach wspólnie wykonały kilkutaktową „choreografię”.
Dla grupy 15 nauczycieli przygotowane zostały warsztaty edukacyjne „Elementy muzykoterapii i arteterapii na lekcjach muzyki/plastyki”. Prowadząca dr Stella Kaczmarek, pedagog i psycholog muzyki oraz muzykoterapeuta, adiunkt Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi pokazała, jak metodycznie wykorzystać na lekcjach muzyki czy plastyki elementy terapii przez sztukę, a dzięki temu nie tylko uatrakcyjnić zajęcia, ale także przyczynić się do rozwoju emocjonalności i otwartości uczniów. Uczestnicy zajęć wypróbowali na sobie różne metody arteterapii, wykonując kreatywne ćwiczenia, które mogą później wykorzystać w pracy w szkole. Wszyscy byli zgodni, że wyrażanie siebie – czy to poprzez muzykę, czy plastykę może mieć wpływ na większą otwartość ucznia, podniesienie jego samooceny, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych oraz integracyjnych.
Dla grupy 15 nauczycieli przygotowane zostały warsztaty edukacyjne „Elementy muzykoterapii i arteterapii na lekcjach muzyki/plastyki”. Prowadząca dr Stella Kaczmarek, pedagog i psycholog muzyki oraz muzykoterapeuta, adiunkt Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi pokazała, jak metodycznie wykorzystać na lekcjach muzyki czy plastyki elementy terapii przez sztukę, a dzięki temu nie tylko uatrakcyjnić zajęcia, ale także przyczynić się do rozwoju emocjonalności i otwartości uczniów. Uczestnicy zajęć wypróbowali na sobie różne metody arteterapii, wykonując kreatywne ćwiczenia, które mogą później wykorzystać w pracy w szkole. Wszyscy byli zgodni, że wyrażanie siebie – czy to poprzez muzykę, czy plastykę może mieć wpływ na większą otwartość ucznia, podniesienie jego samooceny, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych oraz integracyjnych.