Finał Łódzkich Spotkań Teatralnych 2014
W dniach 6,7 grudnia w Łódzkim Domu Kultury odbędzie się Finał Łódzkich Spotkań Teatralnych! W sobotę o godz. 16.00 na scenie ŁDK pojawi się Teatr California ze spektaklem Piaskownica, a o godz. 18.00 w Sali Kolumnowej Teatr Usta Usta Republika zabierze nas na prawdziwą Ucztę. Łódzkie Spotkania Teatralne zakończy niedzielny spektakl Histoire d'-R- w wykonaniu Ritsuko Takahashi - japońskiej tancerki Butō. Na wszystkie spektakle wstęp wolny!
W dniach 5,6,7 grudnia w Łódzkim Domu Kultury odbędzie się Finał Łódzkich Spotkań Teatralnych! W piątek o godz. 18.00 zobaczymy spektakl Rowerek Teatru PST, w sobotę o godz. 16.00 na scenie ŁDK pojawi się Teatr California ze spektaklem Piaskownica, a o godz. 18.00 w Sali Kolumnowej Teatr Usta Republika zabierze nas na prawdziwą Ucztę. Łódzkie Spotkania Teatralne zakończy niedzielny spektakl Histoire d'-R- w wykonaniu Ritsuko Takahashi -
japońskiej tancerki Butō.
6 GRUDNIA
GODZ. 16.00 sala 323,
Teatr California „PIASKOWNICA” („Najlepsze przedstawienie teatru
niezawodowego w województwie łódzkim w 2014 r.” I nagroda na ŁóPTA 2014). Po spektaklu odbędzie się spotkanie z
Artystami.
TEATR
CALIFORNIA - Niełatwy jest żywot teatru amatorskiego. Wszystko zaczęło
się w Śródmiejskim Forum Kultury, gdzie niegrzeczni ”Dziewięćsiłowcy”
zapragnęli stanąć na własnych nogach. Powstała Grupa Teatralna Sfumato.
Jak się okazało niełatwo jest zrobić spektakl w 9 osób bez reżysera.
Wtedy każdy chce nim być, a jak nim wszyscy są - to nie jest nikt. Tak
przynajmniej wydawało się większości. Efekt spektaklu „Kalifornia” nie
był powalający, ale dla nas pocieszny. W końcu gramy po to aby próbować,
tak? Nie wszyscy podzielali nasze zdanie więc musieliśmy porzucić nazwę
”Sfumato” i z czasem także ŚFK. Poszukiwania zakończyły się w ŁDK-u,
gdzie zrozumiał nas Marcin Wartalski i Joanna Pyziak. Próby stały się
warsztatami. Zwolniliśmy tempo - nie gonimy premiery, zamiast tego
uczymy się pracować. Tym nieśmiałych, uczymy krzyczeć. Tych krzyczących,
uczymy szeptać. Premiera premierą, ale jeśli będziemy żałowali prób,
nie ma sensu tego robić. A materiał dobieramy tak żeby nam było
ciekawie. (MATERIAŁY TEATRU)
„PIASKOWNICA”
Niezwykle interesująca
scenografia do złudzenia przypominająca misterną pajęczynę pozwoliła
młodym artystom stworzyć opowieść o dwójce bohaterów – Miłce i Protazku,
uwikłanych w sieć stereotypów, kalk kulturowych i schematów
społecznych. California przedstawiła autorską wypowiedź sceniczną o
kobiecie i mężczyźnie, o dorastaniu i o niemożności porozumienia się.
Bohaterowie stają się niewolnikami własnych oczekiwań i wyobrażeń, które
nie pozwalają im nawiązać prawdziwej i głębokiej więzi emocjonalnej.
Żyją we wspólnej „piaskownicy”, jednak jakby obok siebie, tylko czasami,
na krótko się spotykając. Na początku spektaklu postacie są
stereotypową dziewczyną (kobietą) i stereotypowym chłopcem (mężczyzną),
którzy zostali osadzeni w popkulturowej rzeczywistości. Jednak w trakcie
spektaklu bohaterowie dojrzewają emocjonalnie. Postacie Miłki i
Protazka stają się pełniejsze, jakby bardziej ludzkie. Powoli zaczyna
wyłaniać się prawdziwy dramat tej opowieści. To historia dwojga ludzi,
którzy nie potrafią znaleźć wspólnego języka, choć każde z nich bardzo
się stara. Ta bezsilność i nieumiejętność wyjścia poza społeczny
schemat, skazuje ich na samotność i izolację… Mądre i zbudowane prostymi
środkami scenicznymi przedstawienie.
GODZ. 18.00 sala
kolumnowa, Usta Usta Republika „UCZTA” (Poznań), spektakl otrzymał
nagrodę publiczności na Festiwalu Teatralnym KLAMRA w Toruniu. Po spektaklu odbędzie się spotkanie z
Artystami i dyskusja „Kontynuatorzy i aroganci”, którą
poprowadzi dr Piotr Olkusz.
USTA
USTA REPUBLIKA - Teatr Usta Usta powstał w 2000 roku rozpoczynając swoją
działalność od spektaklu „A.”. Do chwili obecnej powstały następujące
przedstawienia:
Cadillac, Ambroży, Driver, Alicja 0700, Ambasada,
777, Radioaktywni, Egzamin, Aleksandria, Glosolalia, Luminaria, Ukryte,
Cykl, Uczta. Prawie każdy z projektów to eksperyment związany z sytuacją
oraz przestrzenią działania teatralnego. „Wrażliwość miejsca” to jeden
ze znaków rozpoznawczych, a zarazem największych atutów poznańskiej
grupy. Brak stałej siedziby stał się bowiem impulsem do oswajania na
potrzeby teatru niecodziennych przestrzeni miejskich. Zawilgocone
piwnice Centrum Sztuki Współczesnej „Inner spaces”, zakurzony strych
Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, monumentalna bryła zamku
cesarskiego w Poznaniu, podziemny parking, nocny labirynt miejskich
ulic, czy wspomniana już przestrzeń wirtualna to miejsca premierowych
prezentacji Republiki Usta Usta. Ich specyfika posłużyła za klucz do
konstrukcji przedstawień. Odejście od klasycznie rozumianego
pomieszczenia teatralnego sprowokowało wielopoziomową grę z
przestrzenią, w której poszczególne jej fragmenty zaczęły funkcjonować
nie tylko jako elementy scenografii, ale także jako osoby dramatu.
Projekty firmowane przez poznański Teatr Usta Usta Republika wymagają od
widza aktywności. Zdaniem Joanny Derkaczew tutaj: „Zanika podział na
tego, co tworzy, narzuca i tego, co potulnie przyjmuje jego wizję”.
Wiński gra nie dla widzów, ale z widzami, pozostawiając w dramatycznej
partyturze miejsce na ich autonomiczne reakcje i wybory. Rozwój
scenicznych wydarzeń to wypadkowa działań aktorskich oraz decyzji
podejmowanych na bieżąco przez publiczność. W opinii krytyków Usta Usta
od sześciu lat specjalizują się w akcjach-spektaklach, angażujących
ciało, pamięć i wyobraźnię widza. Nie ma wygodnych foteli, z których
zerka się na wysiłki aktorów. To widz staje się wykonawcą, siedząc we
wnętrzu ciasnego samochodu, budując spektakl poprzez wciskanie kolejnych
przycisków telefonu komórkowego, odpowiadając na intymne pytania
zawarte w ankietach ambasady, czy też obstawiając wygraną w tajemniczej
jaskini hazardu – w „777”. Rozmach inscenizacyjny paradoksalnie nie
burzy intymnego i osobistego charakteru tych doświadczeń.(MATERIAŁY
TEATRU)
„UCZTA”
Na „Ucztę” zaprosi widzów poznańska grupa Usta
Usta Republika. Publiczność trafi do niezwykłej restauracji. Przy
ogromnym stole siedzi dwóch kucharzy. Są porozbierani do pasa, a na ich
ciałach, czarnym markerem, zaznaczono boczek, pierś, i karkówkę.
Oprawiają mięso i sami są mięsem…W „Uczcie” jedzący nie mogąc zaspokoić
uczucia głodu sami stają się pokarmem. I nie tylko o głód w znaczeniu
dosłownym tu chodzi, bowiem twórcy ośmieszają ciągle rosnącą potrzebę
„więcej i więcej”, pragnienie niekończącej się konsumpcji, metaforyczne
pożeranie jednych ludzi przez drugich. W procesie, jednostka, poddawana
ciągłej ocenie staje się albo sztuką mięsa, albo składem części
zamiennych. Spektakl, choć pełen dowcipnych i zabawnych dialogów,
prowadzi widza przez groteskowy świat niezaspokojonej potrzeby
posiadania – przez rzeczywistość, gdzie prawem silniejszego, bogatszego,
mającego władzę pochłania się słabszych. To słodko-gorzka opowieść o
dzisiejszym świecie, opowieść, która zmusza do refleksji nad ludzką
chciwością, potrzebą władzy, dominacji i chęci posiadania. Stwierdzenie,
iż „apetyt rośnie w miarę jedzenie” jest kluczowe w tym spektaklu a
jego twórcy opowiadają o głodzie, który jest siłą napędową dzisiejszego
świata. O głodzie uczuć i emocji, o głodzie bycia lepszym, piękniejszym i
bogatszym. To rzeczywistość napędzana niezaspokojonym apetytem ciała i
umysłu. W „Uczcie” Teatru Usta Usta Republiki trudno doszukać się
skojarzeń z filozoficzną platońską ucztą, to raczej prowadzące ku
śmierci „Wielkie żarcie” Felliniego…
7.GRUDNIA
GODZ. 18.00, sala kolumnowa, RITSUKO TAKAHASHI „Histoired'-R-” (Japonia) gość specjalny. Spektakl butō. Po spektaklu odbędzie się spotkanie z
Artystką i dyskusja „Kontynuatorzy i aroganci”, którą
poprowadzi dr Piotr Olkusz.
Ritsuko Tkahashi - tancerka Butoh, aktorka, uczennica Daisuke Yosimono, mistrza tańca Butoh.
Występuje
w filmach,teatrze,współpracuje z fotografami i muzykami. Przez pięć lat
grała w sztukach Shūji Terayamy. Autorka cyklu Historia panny R, w
skład którego wchodzą spektakle Nostalgia (2008) oraz Po drugiej stronie
rzeki (2009). W 2010 roku uczestniczyła w przeglądzie tańca butō
„Kobiety butō”, zorganizowanym przez Instytut Grotowskiego.
CZYM JEST Butō?
Butō - japońska forma tańca nowoczesnego powstała w latach pięćdziesiątych, kiedy po drugiej wojnie światowej artyści japońscy odwrócili się od tradycyjnych form, jak i wpływów masowej kultury Zachodu i zwrócili się ku inspiracjom rodzimą mitologią agrarną, idei teatru okrucieństwa Antoina Artauda i niemieckiemu ekspresjonizmowi. W świecie sztuki ich bunt manifestował się m.in. w pracach takich artystów jak Yukio Mishima (pisarz), Szuji Terayama, czy tancerz i choreograf Tatsumi Hijikata. Artyści ci chcieli wydobyć na światło dzienne oficjalnie ignorowane, ciemne aspekty życia społeczeństwa japońskiego – deformację i szaleństwo. Butō wyrywa się spod wpływu restrykcyjnej tradycji społecznej, dając bezprecedensową wolność artystycznej ekspresji. Jest prawdopodobnie najśmielszą dotychczas próbą przełożenia tajemniczego, często tłumionego życia nieświadomości na międzyludzkie, publiczne medium teatru. Jak surrealizm, wczesne butō wykorzystywało skrzywienie natury, jak dada – przypadek jako zasadę kompozycji. Najbardziej znani twórcy butō to obok Kauzo Ohno i Tatsumi Hijikaty: Min Tanaka, Akaji Maro, Yoko Ashikawa oraz Daisuke Yohimoto.
Tkahashi o spektaklu mówi:
Jestem twoim
odległym wspomnieniem
niewinnością okrucieństwem
z cechami prostytutki,
sacrum i profanum,
martwą ciszą,
nostalgią tęsknotą
płaczem...