Galeria Imaginarium: Barbara Karsch-Chaïeb /// The prolongation of the moment
Jeden z głównych aspektów naszego życia – czas – znajduje się w centrum poszukiwań twórczych Barbary Karsch-Chaïeb. Artystka podejmuje ten problem na kilku płaszczyznach: pamięci, historii, losu ludzkiego, znajdując środki wyrazu adekwatne do różnorodności znaczeń związanych z pojęciem czasu i nadając im formę wizualną.
Czas zamknięty w materiale geologicznym – skale, łupku, glebie – należy już do przeszłości tak odległej, że właściwie wymyka się naszej wyobraźni. Barbara Karsch-Chaïeb poddaje te tworzywa obróbce, modyfikując tak, by stały się medium malarskim. Artystka wydobywa historię Ziemi – w pierwszej kolejności jest badaczem i archeologiem. Dobierając materiał geologiczny tak, by współgrał z podejmowanymi przez nią zagadnieniami, pamięta jednocześnie o jego genezie i znaczeniu dla planety i dla człowieka. Artystka nie musi tworzyć opowieści – historia jest immanentną cechą samego materiału.
Prace Barbary Karsch-Chaïeb na pierwszy rzut oka są abstrakcyjne, a tym samym odnoszą się do problemu czasu. Artystka odwołuje się do konkretnego okresu w dziejach Ziemi, co sprawia, że prace pozbawione są elementów osobistych – przesłanie tej sztuki jest uniwersalne, skierowane do każdego z nas.
(Główne tezy tekstu Hannelore Paflik-Huber zawarte w katalogu „zwischenzeitlich/in the meantime”, 2016)
Na wystawie „The prolongation of the moment…” Barbara Karsch-Chaïeb prezentuje prace odnoszące się do różnych epok i geologicznych przemian w historii naszej planety. Z japońskiej bibuły nasączonej roztworem łupków bitumicznych (lub materii Ziemi z zamierzchłych czasów) i z fotografii spoglądają na nas portrety ludzi. Połączenie mediów cyfrowych i analogowych sprawia, że zadajemy sobie pytanie o konsekwencje niepohamowanego, wręcz szaleńczego zalewu obrazami dla współczesnego nam świata.
Barbara Karsch-Chaïeb. Artystka wizualna zajmująca się głównie instalacją, fotografią oraz malarstwem i grafiką. Absolwentka szkoły artystycznej Freie Hochschule Kunstseminar Metzingen (1998-2001). Członkini Związku Artystek i Patronów Sztuki (GEDOK) w Stuttgarcie. Współpracuje z Land Art Workshops, gościnnie bierze udział w projektach jako wykładowca.
Uczestniczka VII Shirayevo Biennale w Rosji (2011). Współpracowała m.in. z Fundacją Karin Abt-Straubinge (2010), pozarządową organizacją ACOSS w Armenii (2015) i Akademią Sztuk Pięknych w Łodzi (2014). Uhonorowana grantem Fundacji Antona Geiselharta (2016). Od 2012 roku jej twórczość jest prezentowana w Brum Collection w Stuttgarcie. Począwszy od 2001 roku swoje prace przedstawiała na wystawach indywidualnych, m.in. "Lias Epsilon" w Muzeum Historii Naturalnej w Reutlingen, "Algerie mon amour..." w Art Gallery Steiner w Plochingen (2008) i „Engrossed in thought – memories of an ephemeral time” w Galerii Sztuki ZERO w Stuttgarcie (2016), a także podczas licznych wystaw zbiorowych, zarówno w kraju, jak i za granicą (Budapeszt, Sofia, Skopje, Brighton).
Wystawa
czynna od wtorku do soboty w godz. 14-18 do dnia 21 grudnia 2016
Wernisaż – wstęp wolny
Bilety 2 zł (środa – wstęp bezpłatny)