Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego
unia baner
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 1 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 1 =

NOWY NUMER KALEJDOSKOPU

Zachęcamy do zakupu łączonego numeru Kalejdoskopu na miesiąc lipiec i sierpień. 
NOWY NUMER. Emancypacja Ukrainy rozpoczęta w 1991 roku naruszyła trwające od stuleci kolonialne relacje między rosyjskim imperium a ukraińskim terytorium zależnym. Być może obecne ukraińskie cierpienie i polskie współczucie odmieni na lepsze historycznie skomplikowane relacje między naszymi narodami.Musimy jednak włożyć więcej wysiłku w zrozumienie złożonych procesów budujących ukraińską tożsamość, poznanie kultury i uświadomienie sobie, w jak trudnych warunkach się kształtowała, jakim represjom podlegała ze strony najpierw carskiego, a potem sowieckiego imperium. Publikujemy obszerny tekst profesor Uniwersytetu Wrocławskiego Agnieszki Matusiak, w którym autorka z jednej strony demaskuje niszczycielski potencjał agresywnego imperializmu „wielkiej kultury rosyjskiej”, z drugiej – zwraca uwagę na wybitne osiągnięcia twórców ukraińskich, zatarte przez sowiecką propagandę.

TEMAT NUMERU: ROZSTRZELANE ODRODZENIE 3.0

– Tak, wielka, wspaniała literatura, kultura rosyjska jest odpowiedzialna za to, co dziś dzieje się w Buczy, Irpiniu, Borodziance, Hostomelu, Makarowie, Czernihowie, Mariupolu, Chersoniu – pisze prof. Agnieszka MATUSIAK, slawistka, szefowa Centrum Transkulturowych Studiów Posttotalitarnych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskieg w odpowiedzi na głosy protestu przeciw ostracyzmowi, jaki spotkał kulturę rosyjską na świecie z powodu zbrojnej napaści Rosji na Ukrainę.

Poza tym m.in.:
  • Awangardowe porządki [ROZMOWY] Z Andrzejem BIERNACKIM rozmawia Monika NOWAKOWSKA

Andrzej Biernacki, malarz, krytyk sztuki, właściciel prywatnej Galerii Browarna w Łowiczu 25 kwietnia br. został powołany na stanowisko p.o. dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi w miejsce Jarosława Suchana, któremu nie przedłużono kontraktu. Spotkało się to z niezadowoleniem niektórych osób ze środowiska i z mediów. – Do mojej nominacji doszło po kilku miesiącach „przymiarek”. Przedstawiciele niektórych mediów, porównując mnie i Jarosława Suchana, tyleż gładko, co bez refleksji zestawiają dyrektora doświadczonego w pracy w tej instytucji z dyrektorem, który dopiero zaczyna w niej pracę. Przypomnę więc, że mój poprzednik, gdy zaczynał w 2006 r., też nie miał muzealnego doświadczenia – mówi nowy dyrektor. – Bycie artystą biorącym udział w obiegu wystawienniczym to w moim przekonaniu nie wada, tylko oczywisty atut, dający perspektywę patrzenia na sztukę z pozycji pozainstytucjonalnej. W pełnieniu funkcji dyrektora to kompetencja dużo bardziej pożądana od przeszacowanej wiedzy muzealniczej – tu pomocne są kompetencje zespołu.
  • Najbardziej filmowe miasta świata – część I [FILM]
Małgorzata LISIECKA-MUNIAK

Pięć lat temu Łódź uzyskała tytuł Miasta Filmu UNESCO. Zapraszamy w podróż po innych miastach sieci, które budują markę i prestiż poprzez odwołanie do dziedzictwa filmowego. Na trasie 21 przystanków – okazja do porównań, a może nawet źródło inspiracji.
Sieć Miast Kreatywnych UNESCO to program utworzony w 2004 r., mający na celu waloryzację historycznego i kulturowego dziedzictwa danego miasta. Stawia na stymulację aktywności kulturowych, tworzenie tzw. przemysłów kreatywnych, a także dążenie do społeczno-gospodarczego rozwoju. I choć spotyka się z falą krytyki ze względu na idealistyczne założenia i brak realnego finansowego wsparcia, wszystkie miasta, które otrzymały chlubny tytuł, twierdzą, że to ogromny prestiż.
  • Teatr musi dotknąć [ROZMOWY]
Z Tomaszem RODOWICZEM rozmawia Bogdan SOBIESZEK

– Siłą Teatru Chorea jest to, że nie poddajemy się jednoznacznemu opisowi. Szukamy bardzo różnych środków wyrazu, sposobów narracji, języka. I jeśli nie zaczynamy się powtarzać, nie wyhamowujemy w poszukiwaniach, to znaczy, że ciągle żyjemy, że – niezależnie od PESEL-u – jest jeszcze młodość w tym zespole – mówi Tomasz Rodowicz, aktor, reżyser, założyciel Teatru Chorea. W sierpniu w Fabryce Sztuki odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Retroperspektywy.
  • Opera nie dla każdego [ROZMOWY]
Ze Sławomirem PIETRASEM rozmawia Magdalena SASIN

– Opera jako gatunek żyje przeszłością. Dzieła współczesne nigdy nie pokonają popularnością „Carmen”, „Traviaty” czy „Halki” – mówi Sławomir Pietras, dyrektor polskich teatrów operowych, wieloletni szef Teatru Wielkiego w Łodzi. – Opera na świecie ma się dobrze, nawet lepiej niż kiedykolwiek. Natomiast jej nieszczęściem są reżyserzy, którzy przyczepiają się do pomnikowych dzieł mistrzów i swoimi wypocinami dekomponują istotę sztuki operowej.
  • KALENDARIUM wydarzeń w Łodzi i województwie łódzkim w lipcu i sierpniu

„Kalejdoskop” 07–08/22 do kupienia w Łódzkim Domu Kultury w punktach Ruchu S.A., Kolportera, Garmond-Press i salonach empik. A także w prenumeracie (w opcji darmowa dostawa do wybranego kiosku Ruchu): LINK

„Kalejdoskop” 07–08/22 jest dostępny także jako e-book na Virtualo.pl.

Naszych najlepszych tekstów w interpretacjach aktorów scen łódzkich związanych z Łodzią i regionem możecie słuchać na platformie „Kalejdoskop NaGłos”:
https://soundcloud.com/kalejdoskopnaglos

Kategoria

Wiadomości