Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego
unia baner
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 3 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 3 =

Pozdrowienia z Muszyny!

Galeria Stara Łódzkiego Domu Kultury zaprasza 12 grudnia o godz. 19.00 na wernisaż wystawy fotografii Zbigniewa Łagockiego Pozdrowienia z Muszyny! Wystawa składa się z fotografii ukazujących sanatoria, uzdrowiska, miejsca wypoczynkowe oraz z pocz­tówek, na których wydrukowano te zdjęcia.

Galeria Stara Łódzkiego Domu Kultury zaprasza 12 grudnia o godz. 19.00 na wernisaż wystawy fotografii Zbigniewa Łagockiego Pozdrowienia z Muszyny!

 

Wernisaż: 12 grudnia 2014 roku, godz. 19.00

Wystawa czynna od: 13 grudnia 2014 do 17 stycznia 2015

Miejsce: Galeria Stara ŁDK, ul. Traugutta 18, Łódź

Wystawa „Pozdrowienia z Muszyny!” składa się z fotografii autorstwa Zbigniewa Łagockiego ukazujących sanatoria, uzdrowiska, miejsca wypoczynkowe oraz z pocz­tówek, na których wydrukowano te zdjęcia. Projekt ekspozycji powstał jako praca magisterska Katarzyny Kowalskiej (kuratorki wystawy) zrealizowana na specjalizacji kuratorskiej pod kierunkiem dr hab. Andrzeja Szczerskiego w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Wystawa jest realizowana przy współ­pracy artystycznej i merytorycznej z dr Marią Pyrlikwłaścicielem spuścizny artystycznej Zbigniewa Łagockiego.

Wystawa ma na celu wyodrębnienie i zaznaczenie twórczości Łagockiego w dziedzinie „fotografii pocztówkowej”. Tym samym, ekspozycja poruszy aspekt jego dzia­łalności w okresie PRLtak odmienny od szeroko opracowanej w badaniach jego najbardziej reprezentatywnej twórczości artystycznej obejmującej, między innymi, tematykę aktów oraz portretów. Wobec do tej pory znanego dorobku Łagockiego tym bardziej zaskakujący staje się fakt, że w latach 70. i 80. we współpracy z Krajową Agencją Wydawniczą, na kartkach pocztowych były publikowane jego zdjęcia prezentujące między innymi sanatoria, kurorty i domy wypoczynkowedalekie od sub­telnej estetyki.

Warto zaznaczyć, że prezentowane fotografie, zestawione z pocztówkami, nie będą miały tylko charakteru „wyciągniętych z szuflady”, ale również staną się świadec­twem wartości artystycznej, dokumentalnej i historycznej.

Prace Zbigniewa Łagockiego, wykonane na zamówienie Krajowej Agencji Wydawniczej, ukażą istotną rolę „fotografii pocztówkowej”, gdzie obraz materialnego dobro­bytu odbudowanej Polski w latach 60. i 70. był symbolem sukcesu socjalistycznego systemu. Jednym z najbardziej charakterystycznych „nośników” tych treści stały się nowo powstałe sanatoria i uzdrowiska, które były najczęściej zlecanym przez wydawnictwo tematem.

Istotnym aspektem wystawy będzie także zestawienie oryginalnych fotografii z pocztówkami, na których ukazały się. W ten sposób ekspozycja ukaże druk pocztó­wek jako wynik niezwykle złożonego procesu wydawniczego – począwszy od wykonania przez fotografa diapozytywów aż na procesie drukarskim kończąc. Wystawa również pozwoli odsłonić istotną wartość tradycyjnych metod „produkcyjnych” pocztówek, które wobec aktualnych współczesnych cyfrowych technik wydawniczych zyskują szczególne znaczenie.

Prezentowane fotografie pochodzą z archiwum dr Marii Pyrlik oraz Narodowego Archiwum Cyfrowego.

Katarzyna Kowalska – kuratorka wystawy

 

ZBIGNIEW ŁAGOCKI (1927–2009), profesor zwyczajny.

Uznawany jest za jednego z najwybitniejszych fotografów polskich XX wieku.

Ukończył Wydział Architektury Politechniki krakowskiej.

Pracował jako architekt w Polsce i w Szwajcarii.

Od 1957 roku był członkiem ZPAF. Był członkiem Photographic Society of America.

Brał udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą.

Otrzymał wiele nagród i wyróżnień.

W 1967 roku otrzymał złoty medal na Międzynarodowym Biennale Sztuki w São Paulo za cykl zdjęć „Aerotica”.

Był przewodniczącym komisji artystycznej FIAP.

W 1972 roku otrzymał tytuł Honoraire Excellence FIAP.

Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi oraz medalem Niepce’a.

Był współorganizatorem (wraz ze Zbigniewem Dłubakiem) znaczących ekspozycji: „Wystawa fotografii subiektywnej” (1968) i „Fotografowie poszukujący” (1971).

Od 1977 roku wykładał fotografię na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.

W 1994 otrzymał tytuł profesora sztuk plastycznych.

Był twórcą pierwszej Katedry Fotografii w Polsce na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Spuścizna Zbigniewa Łagockiego liczy kilkadziesiąt tysięcy negatywów. Składają się na nią tematy: Piwnica pod Baranami, portrety znanych ludzi (artystów, muzyków, aktorów,…), akty, zdjęcia z podróży (Francja, Hiszpania, Meksyk, Norwegia, Szwajcaria, Kaukaz, Włochy etc), zdjęcia z przedstawień teatralnych (Teatr Stary, Teatr Ludowy, Teatr Bagatela, Teatr w Tarnowie, itd.), zdjęcia zespołu „Śląsk”, fotografie Krakowa na przestrzeni lat, różnych miejsc w Polsce i wiele innych cykli, które sta­nowią część artystyczną Profesora („Aerotica”, „Body Building”, „Dotknięcia”, itd.).

 

„Pozdrowienia z Muszyny!” to wystawa kilkunastu fotografii prof. Zbigniewa Łagockiego, które powstały głównie w latach 70. XX wieku. Część z tych fotografii zaist­niała w formie kartek – pocztówek, które powszechnie wysyłało się z „pozdrowieniami z wakacji”. Sam Łagocki określał tego rodzaju fotografię jako folderową. Foto­grafia folderowa, bo miała pokazywać piękno tego miejsca, jego specyfikę i niepowtarzalność, a w domyśle zdjęcia mogłyby się znaleźć w folderach reklamujących to miejsce. Na potrzeby wystawy zostały wybrane zdjęcia głównie sanatoriów i hoteli. Pojawiają się również na nich ludzie, samochody, które dopełniają obraz i pokazują estetykę tamtych czasów. To do domów wypoczynkowych przyjeżdżali w czasach PRL-u pracownicy hut, kopalni i innych zakładów w celach rekreacyjnych.

Naświetlone slajdy przez Łagockiego są pozbawione późniejszej ingerencji w obraz (w tamtych czasach nie istniały komputery). Obrazy powstawały w momencie na­ciśnięcia spustu migawki, po wcześniejszym przygotowaniu koncepcyjnym, przeanalizowaniu kadru i wykorzystaniu środków dostępnych na „miejscu” (światło lub jego „brak”, wykorzystanie płaszczyzn koloru, fragmentów architektury etc.), a następnie użyciu odpowiednich materiałów światłoczułych do naświetlenia.

Cała wystawa jest ubocznym i niewielkim fragmentem twórczości prof. Zbigniewa Łagockiego.

dr Maria Pyrlik, właściciel spuścizny artystycznej Zbigniewa Łagockiego