Mateusz Kowalik -Still far away from paradise
- Galeria FF
-
-
2018-06-23 18:00 - 20:00
-
Mateusz Kowalik -Still far away from paradise
- Cena biletu:bilet normalny 4zł / bilet ulgowy 2zł (bilet uprawnia do zwiedzania wszystkich bieżących wystaw galerii ŁDK)
- Galeria: Galeria FF
- Adres: 90-113 Łódź, ul. Traugutta 18
Otwarcie wystawy: 23.06., 18:00
Miejsce: Galeria FF, II piętro, Traugutta 18
Godziny otwarcia: 24.06-07.07; sb.-nd.: 12-18; wt.-pt.: 14-18; pon.: nieczynne
---------- Please scroll down for English vesion --------------
W połowie XVIII w. w Górach Suchych na Dolnym Śląsku dr Hermann Brehmer odkrył uzdrawiającą moc lokalnego mikroklimatu. Powstało tam wtedy pierwsze w historii sanatorium dla gruźlików, które przyciągało chorych z całej Europy. Dziś czasy świetności uzdrowiska już dawno minęły, ale góry te znów zaczęły przyciągać, już nie chorych, ale całkiem zdrowych ludzi.
Czyste, świeże powietrze wdychane pełną piersią, hałas samochodów zastąpiony śpiewem świerszczy, ekologiczne uprawy za domem, zioła suszone nad kominkiem. Blisko natury, z dala od konsumpcji – warunki do wyciszenia totalnego.
Piękny krajobraz nie zwiastuje jednak automatycznie pięknego i beztroskiego życia. Do raju daleko. Podobnie jak do lekarza czy do sklepu. Trudno o pracę, nawet dorywczą. Ale ciężka praca i tak musi zostać wykonana – przy opale, koszeniu, odśnieżaniu i naprawie drogi, którą niszczą ulewy.
Są przyjaźnie z podobnymi do nas i jeszcze silniejsze dramaty. Jest też samotność, brak rówieśników dla małoletniego syna i tęsknota za bliskimi pozostawionymi w innym rejonie kraju. Kompromisów mnóstwo i koszty niemałe, wciąż jednak bliżej do tego, czego ostatecznie
szukamy.
Kurator: Krzysztof Pacholak
Mateusz Kowalik – fotograf dokumentalny, mieszka i pracuje w Warszawie. Skupia się na projektach długoterminowych. Debiutował w 2016 r. na wrocławskim TIFF Festival projektem „Steps”. W swoich pracach, czasem opartych o własne doświadczenia, bada zjawiska i problemy współczesnego społeczeństwa. Jest absolwentem Programu Mentorskiego Sputnik Photos (2016/2017).
-----------------------------------------------
In the middle of the 18th century in the Dry Mountains in Lower Silesia, Dr. Hermann Brehmer discovered the healing power of the local microclimate. At that time, the first ever sanatorium for tuberculosis was created, which attracted sick people from all over Europe. Today, the heyday of the spa has long since passed, but these mountains have begun to attract, no longer sick, but healthy people.
Clean, fresh air inhaled full breast, noise of cars replaced by singing crickets, organic growing behind the house, herbs dried over the fireplace. Close to nature, far from consumption – conditions for total silence.
A beautiful landscape does not automatically mean a beautiful and carefree life. To paradise far away. Similar to a doctor or store. It’s hard to work, even casual. But hard work must be done anyway – by fuel, mowing, clearing snow and repairing the road that is destroyed by downpours.
They are friendly with similar to us and even stronger dramas. There is also loneliness, lack of peers for a minor son and longing for relatives left in another region of the country. Compromise plenty and considerable costs, but still closer to what eventually
we are looking for.
Curator: Krzysztof Pacholak
Mateusz Kowalik – a documentary photographer, lives and works in Warsaw. He focuses on long-term projects. He made his debut in the 2016 Steps project at the TIFF Festival in Wrocław. In his works, sometimes based on his own experience, he examines the phenomena and problems of modern society. He is a graduate of the Sputnik Photos Mentor Program (2016/2017).
Opening: 23.06., 18:00
Place: FF Gallery, II floor, Traugutta 18 St
Opening hours: 25.06.-07.07.; Tuesday-Saturday: 14-18, Monday - closed
Leica Oskar Barnack Award 2017
- Galeria FF
-
-
2018-06-23 18:20 - 20:00
-
Leica Oskar Barnack Award 2017
- Cena biletu:bilet normalny 4zł / bilet ulgowy 2zł (bilet uprawnia do zwiedzania wszystkich bieżących wystaw galerii ŁDK)
- Galeria: Galeria FF
- Adres: 90-113 Łódź, ul. Traugutta 18
Otwarcie wystawy: 23.06., g. 18:20
Miejsce: Galeria FF, I piętro, Traugutta 18
Godziny otwarcia: 24.06-07.07; sb.-nd.: 12-18; wt.-pt.: 14-18; pon.: nieczynne
---------- Please scroll down for English vesion --------------
Jak niemal co roku Fotofestiwal prezentuje – wraz z Galerią Leica w Warszawie – laureatów uznanego i cieszącego się międzynarodową renomą konkursu fotograficznego Leica Oskar Barnack Award (LOBA). W tym roku są to dwa projekty – „Slash & Burn” Terje Abusdala i „Behind the Scenes” Siergieja Melnitchenko.
Terje Abusdal „Slash & Burn”
Między tradycją a mistycyzmem, pochodzeniem etnicznym i kulturą klanów, faktami i fikcją, równie tajemnicza i ekspresyjna fotografia Terje Abusdal przybliża nas do Leśnych Finów, grupy etnicznej, która prowadzi w Norwegii życie w bliskim kontakcie z naturą . Rozpoczął projekt, który przekształcił się w długoterminowe działanie – pracę dyplomową w Duńskiej Szkole Dziennikarstwa. Podczas swojej trzyletniej pracy badawczej Abusdal sięgał głębiej i głębiej w tradycje Leśnych Finów. Ale w jaki sposób niematerialne aspekty kultury i prawie wymarłej tradycji można uchwycić na zdjęciach? Biorąc to pytanie jako punkt wyjścia, Terje Abusdal w coraz większym stopniu zacierał połączenia między rzeczywistością a fikcją. „Do projektu dodałem pewne elementy, takie jak ogień, dym czy szamanizm” – wyjaśnia Terje Abusdal. W rezultacie dokumentacja i wyobraźnia przeplatają się w jego obrazach w nieoczywisty i jednocześnie organiczny sposób. Jego obrazy emanują sugestywną mocą i unikalnym mistycyzmem – konsekwencjami celowej próby stworzenia fikcyjnego wszechświata, magicznego świata.
Fotograf, urodzony w Evje w Norwegii w 1978 roku, pracuje wyłącznie w projektach niezależnych – zawsze niepewnie balansując na krawędzi między prawdą a fikcją. W 2014 roku studiował sztuki wizualne w Duńskiej Szkole Mediów i Dziennikarstwa w Aarhus, a następnie uczęszczał na różne kursy mistrzowskie prowadzone przez Simona Norfolka i Aarona Schumana. W 2015 roku ukazała się jego pierwsza książka „Radius 500 Meters”. W swoich pracach, które można zobaczyć na wystawach indywidualnych i zbiorowych, kładzie szczególny nacisk na kwestie tożsamości i przynależności. Terje Abusdal mieszka w Oslo.
Sergey Melnitchenko, „Behind the Scenes”
Prawie nikt nigdy nie był tak blisko tancerzy w chińskim klubie, jak ukraiński fotograf. „Wszystko tutaj jest twardą rzeczywistością – nie chodzi o sceny. Chodzi o prawdziwe życie, nasze życie lub po prostu o moje życie”, mówi Sergey Melnitchenko. Widzimy sceny po skończonej pracy, w gorącą i wilgotną noc gdzieś w Chinach – pocący się transwestyci, dziewczyny w wannach wypełnionych piwem, pijani artyści i jeszcze bardziej pijani goście. Posiniaczone i poobijane nogi, stopy zdarte od tańca, pończochy odbijające się w lusterku służącym do makijażu. Zadrapania i blizny, przeważnie niewidoczne, ponieważ są to rany zadane maltretowanym duszom. Aby dostarczyć tego typu detale, zwykłe zbliżenie się jest niewystarczające. Podobnie jak Melnitchenko, musisz być częścią tego wszystkiego. Filmowe obrazy, które znajdziemy w jego portfolio nie mają nic wspólnego z życiem w blasku reflektorów – opowiadają one raczej historie codziennego życia za kulisami z wszystkimi surowymi prawami rządzącymi show biznesem. Jego portfolio „Behind the Scenes” ujawnia więcej, niż wielu chciałoby zobaczyć.
Artysta urodził się w Mikołajowie na Ukrainie w 1991 roku i fotografuje od około ośmiu lat. Jest członkiem Ukraińskiej Alternatywy Fotograficznej, kolektywu zajmującego się promocją współczesnej ukraińskiej fotografii. W 2013 r. opublikował cykl zdjęć zatytułowany „Loneliness Online”. Jego prace były pokazywane na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, między innymi w Landskrona Fotofestival (2015), OFF_festival Bratislava (2014) oraz w sekcji prezentacji książki artystycznej w ramach projektu Muzychi Expanded History Project w Kijowie. Melnitchenko od dwóch lat mieszka i pracuje w Chinach.
------------------------------------
As almost each year, Fotofestiwal presents – along with Leica Gallery Warsaw – the winners of long-established and internationally acclaimed Leica Oskar Barnack Award (LOBA) photographic competition. This year it is “Slash &Burn” by Terje Abusdal and “Behind the Scenes” by Sergey Melnitchenko – winner in “Newcomer” section.
Terje Abusdal “Slash & Burn”
Between tradition and mysticism, ethnic origins and clan culture, facts and fiction, Terje Abusdal’s equally mysterious and expressive photography bring us closer to the Forest Finns, an ethnic group that leads a life in close touch with nature in Norway. He began the project, which subsequently developed into a long-term project, as his diploma thesis at the Danish School of Journalism. During his three-year research work, Abusdal delved deeper and deeper into the traditions of the Forest Finns, in the meantime a recognised ethnic minority in Norway. But how can immaterial aspects such as culture be captured in pictures when the traditions are almost extinct? Taking this question as a starting point, Terje Abusdal blurred the transitions between reality and fiction to an ever increasing degree. ‘I added certain elements from the history of the Forest Finns to the story – such as fire, smoke, shamanism’, explains Terje Abusdal. As a result, documentation and imagination are interwoven in his pictures in an irritating and simultaneously organic way. His pictures radiate a suggestive power and unique mysticism – the consequences of a deliberate attempt to create a fictional universe, a magical world.
The photographer, born in Evje, Norway in 1978, works exclusively on freelance projects – always precariously balanced on the knife-edge between truth and fiction. In 2014, he studied advanced visual storytelling at the Danish School of Media and Journalism in Aarhus and later attended various master classes led by Simon Norfolk and Aaron Schuman. 2015 saw the publication of ‘Radius 500 Metres’, his first book of photographs. In his works, which can be seen in individual and collective exhibitions, he sets a particular focus on questions of identity and belonging. Terje Abusdal lives in Oslo.
Sergey Melnitchenko, “Behind the Scenes“
Hardly anyone has ever got as close to the dancers in a Chinese club as the Ukrainian photographer. “Everything here is hard reality – it’s not about scenes. It’s about real life, our lives, or simply about my life”, says Sergey Melnitchenko. The day dawns after work in a hot and humid night somewhere in China – sweating transvestites, girls in bathtubs filled with beer, drunken artistes, and even more drunken guests. Bruised and battered legs, feet raw from dancing, laddered stockings in the light of make-up mirrors. Scratches and scars, mostly invisible, as they are wounds inflicted on maltreated souls. To deliver such insights, getting close is far from enough. Like Melnitchenko, you have to be a part of it all. The cinematic imagery of his portfolio has nothing to do with life in the spotlights, it tells stories of everyday life behind the scenes, his everyday life, with all the rough edges of show business. His portfolio, ‘Behind the Scenes’, reveals much more than many would like to see.
The photographer was born in Mykolaiv/Ukraine in 1991 and has been taking pictures for around eight years. He is a member of the Ukrainian Photographic Alternative, a collective dedicated to the promotion of contemporary Ukrainian photography. He privatelypublished his series with the title ‘Loneliness Online’ in 2013. His work has been shown in a wide range of individual and collective international exhibitions, amongst them, the Landskrona Fotofestival (2015), the OFF_festival Bratislava (2014), and in an art-book presentation in the course of his period as artist-in-residence for the Muzychi Expanded History Project, Kiev/Ukraine. Melnitchenko has been living and working in China for the past two years.
About the Leica Oskar Barnack Award
The Leica Oskar Barnack Award is one of the longest-established and most prestigious international photographic competitions and has been held this year for the 37th time. The challenge to photographers entering the competition is to perceive and document the interaction between people and their environment in creative and groundbreaking style.
Exhibition opening: 23.06., 18:20
Place: Gallery FF, Traugutta 18 St
Opening hours June 24 – July 7, Saturday-Sunday, 12:00- 6 pm; Tuesday- Friday, 2 pm - 6 pm; Mondays: closed
Hubert Humka - Death Landscapes
- Galeria Imaginarium
-
-
2018-06-23 18:40 - 20:00
-
Hubert Humka - Death Landscapes
- Cena biletu:bilet normalny 4zł / bilet ulgowy 2zł (bilet uprawnia do zwiedzania wszystkich bieżących wystaw galerii ŁDK)
- Galeria: Galeria Imaginarium
- Adres: Traugutta 18
Łódź
Otwarcie wystawy: 23.06.,18:40
Miejsce: Galeria Imaginarium, Traugutta 18
Godziny otwarcia: 24.06-07.07; sb.-nd.: 12-18; wt.-pt.: 14-18; pon.: nieczynne
---------- Please scroll down for English vesion --------------
Death Landscapes są skażonymi krajobrazami zawierają bowiem w sobie idylliczność miejsca a jednocześnie noszą piętno traumy wydarzeń jakich były niemymi świadkami. W pozornie niewzruszonym pejzażu można odnaleźć rysy, pęknięcia, a nawet fizyczne blizny. Traumatyczne wydarzenia, które je pozostawiły mają różny charakter: od zbiorowych, jak bitwa wojenna nad Sommą, zagłada wsi Lidice, czy zamach terrorystyczny na wyspie Utøya po tragedie dotykające pojedyncze osoby – ofiary seryjnego mordercy. Wybrałem trzynaście takich miejsc i odwiedziłem je w datę tych wydarzeń. Czas i przestrzeń się przecięły. Być może jakaś szczególna aura miejsca determinowała wykonanie fotografii, kumulująca się siła, energia tych miejsc pozwoliły zapisać się na zdjęciu.
Zastanawiam się czy „ścieżka miłości” na wyspie Utøya nadal nią pozostaje po tym jak wsiąkała w nią krew ofiar zamachowca? Jak idylliczność rozpada się w kontekście traumy pozostawiając odarty pejzaż?
Przez pryzmat krajobrazów opowiadam historie jakie tam się wydarzyły. Chociaż dla mnie jest to przede wszystkim opowieść o człowieku, ujawniająca ciemną stronę jego duszy. Zadaję sobie pytanie, czy sprzyjające przecięcie czasu i przestrzeni wydobywa ją na światło dzienne. Czy krajobrazy te zbliżyły mnie choć trochę do mrocznej prawdy o człowieku.
Hubert Humka – artysta, fotograf, absolwent Łódzkiej Filmówki. W fotografii interesuje go zagadnienie rozszerzonego dokumentu oraz eksplorowanie w różnych kontekstach autentyczności medium fotografii. Jego prace były pokazywane w Polsce i za granicą na wystawach indywidualnych i zbiorowych. Między innymi we Francji: Claude Samuel Gallery, Paryż (2017), w Lille podczas festiwalu Transphotographiques (2014), w Arles podczas festiwalu Les Rencontres d’Arles (2012, 2013); w Niemczech: Design Akademie Berlin (2016), Polnisches Institut w Duesseldorfie (2010), a także w ChinaHouse Georgetown, w Malezji; w Moskwie, Rzymie oraz w Londynie. W Polsce jego prace były pokazywane między innymi w Muzeum Współczesnym Wrocław (2018), Leica 6×7 Gallery w Warszawie, na Fotofestiwalu w Łodzi (2016), Interphoto w Białymstoku (2015), w Starej Galerii ZPAF w Warszawie, w Galerii Słodownia +1 Stary Browar w Poznaniu, w Galerii B w Bielsku Białej, w Szybie Wilson w Katowicach. Jego fotografie były publikowane również w albumach i magazynach, takich jak: doc! photo magazine vol.Q2#37, An Eye for an Ear, Fotografia, Rzeczy widzialne i niewidzialne. Jest także laureatem międzynarodowych konkursów: Encontros da Imagem 2015, Braga, Portugalia; Moscow International Foto Award 2015, Rosja; Prix Voies Off: Selections 2013 The Rencontres d’Arles Off Festival, Francja; Photo Diploma Award 2013, Polska. Jego projekt Evil Man został wydany w postaci książki fotograficznej w 2015 roku, która zdobyła wiele nagród.
---------------------------------
Death Landscapes are contaminated landscapes, they contain the idyllicness of the place and at the same time bear the mark of the trauma of events that were silent witnesses. In the seemingly immovable landscape, you can find scratches, cracks and even physical scars. Traumatic events that left them are of a different nature: from collective, like the battle of Somme, the destruction of the village of Lidice, or the terrorist attack on the island of Utøya after tragedies affecting individual people – victims of a serial killer. I chose thirteen such places and visited them on the date of these events. Time and space have crossed. Perhaps a particular aura of the place determined the taking of photographs, accumulating strength, the energy of these places allowed to register in the picture.
I wonder if the “path of love” on the island of Utøya still remains after the blood of the victim’s victims has infiltrated her? How does idyllicness fall apart in the context of trauma, leaving the landscape deprived?
Through the prism of landscapes, I tell stories that happened there. Although for me it is primarily a story about a man revealing the dark side of his soul. I ask myself whether the favorable intersection of time and space brings it to light. Have these landscapes brought me even closer to the dark truth about man.
Hubert Humka – artist, photographer, graduate of the Lodz Film School. In photography, he is interested in the issue of an extended document and exploring the medium of photography in various contexts. His works have been shown in Poland and abroad at individual and collective exhibitions. Among others in France: Claude Samuel Gallery, Paris (2017), in Lille during the Transphotographiques festival (2014), in Arles during the Les Rencontres d’Arles festival (2012, 2013); in Germany: Design Akademie Berlin (2016), Polnisches Institut in Duesseldorf (2010), as well as in ChinaHouse Georgetown, in Malaysia; in Moscow, Rome and London. In Poland, his works have been shown, inter alia, at the Wrocław Contemporary Museum (2018), Leica 6×7 Gallery in Warsaw, Fotofestiwal in Łódź (2016), Interphoto in Białystok (2015), the Old Gallery ZPAF in Warsaw, Galeria Słodownia +1 Stary The brewery in Poznań, Gallery B in Bielsko-Biała, in the Wilson Shaft in Katowice. His photographs were also published in albums and magazines, such as: doc! photo magazine vol.Q2 # 37, An Eye for an Ear, Photography, Visible and Invisible Items. He is also a laureate of international competitions: Encontros da Imagem 2015, Braga, Portugal; Moscow International Foto Award 2015, Russia; Prix Voies Off: Selections 2013 The Rencontres d’Arles Off Festival, France; Photo Diploma Award 2013, Poland. His project Evil Man was released in the form of a photo book in 2015, which won many awards.
Opening: 23.06.,18:40
Place: Imaginarium Gallery, Traugutta 18 St
Opening hours:: June 24 – July 7, Saturday-Sunday, 12:00- 6 pm; Tuesday- Friday, 2 pm - 6 pm; Mondays: closed