Joanna Chudy - W BIELI, NIEBIESKI, CZERWONY / IN WHITE, RED, BLUE
- Galeria FF
-
-
2017-06-09 14:00 - 18:00
-
Joanna Chudy - W BIELI, NIEBIESKI, CZERWONY / IN WHITE, RED, BLUE
- Cena biletu:2 zł / środa - wstęp bezpłatny
- Galeria: Galeria FF
- Adres: 90-113 Łódź, ul. Traugutta 18
GALERIA FF, I piętro / 1st floor /
wernisaż: 2 VI 2017 godz. 19.00 / opening: 7.00 PM
KURATOR / CURATOR: MAGDALENA ŚWIĄTCZAK
/ wystawa towarzysząca w ramach FOTOFESTIWALU 2017 / 2–17 VI 2017 / wystawa czynna: 3,4,10,11.06 (sob-nd): 12.00–18.00,
6-9 oraz 13,14,16,17.06: 14.00–18.00/ opening hours: 3,4,10,11 June (Sat.-Sun.): 12 AM–6 PM, 6 -9 and 13,14,16,17 June: 2 PM–6 PM /
Projekt W bieli, niebieski, czerwony to kilkadziesiąt fotografii, które tworzą trzy części, nawiązując tym samym do filmowej trylogii Krzysztofa Kieślowskiego. Tytułowe barwy są tylko prezentacją emocji, ale nie mają odniesień do haseł rewolucji francuskiej. Mimo to wolność, o której wspomina Kieślowski, jest bardzo mocnym akcentem całego cyklu.
Przestrzeń mieszkania, w której rozgrywa się akcja projektu, staje się pretekstem do pokazania ludzkiego życia. W oparciu o codzienny obraz bohatera, rysuje się bardziej psychologiczny niż estetyczny portret postaci. To świadectwo ulotności i próba uchwycenia emocji opisana bardzo uczuciowo za pomocą barw.
Pierwsza część projektu W Bieli zrealizowana została w oparciu o tradycyjne czarno-białe materiały fotograficzne. W kolejnych częściach tryptyku pojawiają się barwy, które dość mocno podkreślają strukturę i kondycję postaci. Projekt jest osobistą rejestracją stanów i emocji na przestrzeni lat 2014-2017. Został zarejestrowany w technice tradycyjnej na materiale negatywowym barwnym i czarno-białym o wielkości negatywu 6/7 cm.
The project In White, Blue, Red features dozens of photographs. It consists of three parts inspired by Krzysztof Kieslowski’s film trilogy. The three colours are just a visualization of emotions, with no reference to the slogan of the French Revolution. Still, liberty as evoked by Kieslowski is a prominent motif throughout the cycle.
The space of the apartment where the project takes place becomes a pretext to show human life. Based on day-to-day images, a psychological rather than aesthetic portrait of the subject is created. It is a testimony of transience and an attempt to capture the feelings, described very emotionally by colour.
The first part of the project, In White, makes use of traditional black-and-white photography. The next two parts of the triptych have colours to emphasize fairly strongly the structure and condition of the subject. The project is a personal recording of states and emotions over the years 2014-2017. The project has been done in traditional technique using colour and black-and-white negatives, size 6/7 cm.
Joanna Chudy. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie 2002, Wyższego Studium Fotografii w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi 2009 oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uzyskała tytuł doktora 2013.Autorka 20 indywidualnych wystaw fotograficznych. Uczestniczka 30 wystaw zbiorowych w kraju jak i za granicą, m.in. w Paryżu, Berlinie, Warszawie i Sofii. Zajmuje się fotografią kreacyjną, prezentuje czarno – biały nurt fotografii klasycznej. Od 2014 roku jest członkiem ZPAF.
Finalistka konkursu ShowOff w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie 2010, laureatka Grand Prix VI Warszawskiego Festiwalu Fotografii Artystycznej w 2010 roku. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2010 oraz Marszałka Województwa Śląskiego w roku 2011.
Joanna Chudy graduated from the Academy of Fine Arts in Cracow (2002), the Photography Department at the National Film School in Lodz (2009) and the Academy of Fine Arts in Warsaw, where in 2013 she received a doctorate. Joanna was author of 20 individual photographic exhibitions. She participated in 30 group exhibitions, both national and international, including exhibitions in Paris, Berlin, Warsaw and Sofia. She deals with creative photography, using black and white classical photography techniques. She has been a ZPAF member since 2014.She was a finalist in the „ShowOff” contest organized as a part of Cracow Photomonth in 2010, and the winner of the Grand Prix at the 6th Warsaw Festival of Art Photography in 2010.In 2010 she was granted a scholarship from the Ministry of Culture and National Heritage and the Marshall of the Silesia Region in 2011.
projekt plakatu: Kamila Turkowska
Pszemek Dzienis - PUREVIEW
- Galeria Imaginarium
-
-
2017-06-09 14:00 - 18:00
-
Pszemek Dzienis - PUREVIEW
- Cena biletu:2zł / środa - wstęp bezpłatny
- Galeria: Galeria Imaginarium
- Adres: Traugutta 18
Łódź
/ wernisaż: 2 VI 2017 godz. 19.30 / opening: 7.30 PM /
/ wystawa towarzysząca w ramach FOTOFESTIWALU 2017 / 2–17 VI 2017 / wystawa czynna: 3,4,10,11.06 (sob-nd): 12.00–18.00,
6-9 oraz 13,14,16,17.06: 14.00–18.00/ opening hours: 3,4,10,11 June (Sat.-Sun.): 12 AM–6 PM, 6 -9 and 13,14,16,17 June: 2 PM–6 PM /
------ Please scroll down for English vesion ------
Pejzaż, dla fotografii to temat będący źródłem wielu inspiracji. Jest to związane po pierwsze, że ze stałą ludzką potrzebą dokumentowania otaczającego świata, a po drugie z historycznymi związkami medium z malarstwem. Do lat 70. XX wieku relacja ta należała do tych burzliwych w sztuce: pełna wzajemnych wyrzutów i animozji była miedzy innymi związana z próbami wypracowania nowych rozwiązań dla wspólnego dziedzictwa.
Pokazywane w Leica 6×7 Gallery prace Pszemka Dzienisa są doskonałym przykładem najnowszego okresu dla tej historycznej relacji. Pejzaże, jakie przy pomocy aparatu fotograficznego tworzy artysta urzekają minimalizmem i malarskim abstrakcyjnym gestem, którym kładzione są barwne plamy. Za płótno dla Dzienisa służy w tych realizacjach delikatny i zaskakujący w swojej fakturze śnieg. To on w niemal całości wypełnia kadry.
Pszemek Dzienis znany był wcześniej z innych projektów, odbiegających znacznie od tego, który zostanie pokazany podczas wystawy. To efekt podjętej decyzji. – Miałem dość pracy komercyjnej w Warszawie, prędkości, tłumu, więc wyjechałem. Szukałem spokoju. W monochromatycznej zimie znalazłem kolor – mówi Pszemek Dzienis.
Tytułowy „zakres” dla artysty to między innymi umiejętne zestawianie detali śnieżnych krajobrazów z fotografiami, na których górskie szczyty są lepiej widoczne. Tym sposobem cykl łączy w sobie elementy abstrakcji i klasycznego pejzażu. Ten wprowadzony balans wraz ze skażeniem białej powierzchni poszczególnych obrazów sprawia widzowi trudność w rozpoznaniu z jakimi pejzażami się mierzy.
U Dzienisa widać świadomą decyzję, by ograniczać dobór środków plastycznych. Do uderzającej jakości technicznej obrazów, które zwykle charakteryzują realizacje Dzienisa, dochodzi nowy efekt. Jest nim umiejętnie wzbudzany zachwyt nad pięknem śnieżnego pejzażu. Ten sam rodzaj zachwytu udawało się uchwycić na przykład Edwardowi Westonowi, gdy fotografował w nabożnym skupieniu amerykańskie parki krajobrazowe.
Ingerencja Dzienisa w naturalnie powstający krajobraz poprzez dodawanie barwników niesie skojarzenia z dziedzictwem szeroko rozumianego land artu, który za główny materiał obróbki brał naturalną przestrzeń, a powstałe instalacje, często mogły trwać tylko dzięki fotografii. Sam malarski gest jakiego używa Pszemek Dzienis na nowo otwiera definicję fotografii jako malowania światłem, którą promował jeden z jej pionierów – Talbot. Najważniejszy jednak jest tu sam kolor zderzony z pejzażem. Nowym elementem w twórczości Pszemka Dzienisa, prócz zainteresowania samym pejzażem i pracą poza studiem, jest przestrzenność prac. W efekcie z płaskich fotografii wiszących na ścianach galeryjnych, niektóre z nich zaczynają przybierać formy trójwymiarowych obiektów.
Pszemek (Przemek) Dzienis, ur. 1984 w Łodzi, absolwent kierunku Fotografia Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i Filmowej w Łodzi. Dzienis tworzy proste w formie, ale precyzyjnie skomponowane prace, dalekie od patosu i nie podatne na nadinterpretacje. W swojej pracy zbliża się̨ do rzeźby i obiektu, uciekając od inspiracji malarstwem klasycznym. Ogranicza środki wyrazu do absolutnego minimum, aby ułatwić́ odbiór komunikatu wizualnego. W jego pracach widzimy najczęściej osobę̨ w relacji do przestrzeni lub obiektu. To właśnie relacje i napięcia między obiektami oraz kompozycja obrazu interesują̨ Pszemka najbardziej. Ludzie — ich historie, przeżycia i uczucia pozostają̨ poza strefą zainteresowań́ artysty do tego stopnia, że w najnowszych cyklach, na zdjęciach pojawiają̨ się̨ coraz rzadziej albo wcale.
Fotografie Dzienisa pokazywane były na wystawach indywidualnych w Budapeszcie, Warszawie, Krakowie, Łodzi i Poznaniu, brał również̇ udział w wystawach zbiorowych w Warszawie, Wiedniu i Dusseldorfie. Mieszka i pracuje w Warszawie.
KURATOR: JAKUB ŚWIRCZ
---------------------------
Ravishment, a state of admiration of something or someone we recognize as bigger, more prevalent than we are, is today hard to come by. This rich emotional state holds us accountable for our lackings, for our inability to grasp the ideal which, nevertheless, we can witness in front of us. In such moments, we experience the effect of scale: recognizing tangible differences between us and the object of our admiration. A mountain view is always a perfect example of ravishment: it always towers over a human, dominates him through its vastness, rises, nomen omen, over him. Immobile and yet attainable through arduous climbing — if just for a moment — offering a passing glory of fictitious participation. In his Pureview cycle Pszemek Dzienis seems to draw from the same source as pioneer American landscapists, although his perspective is different, more narrow, maybe morerelevant to modern times of fastness and quick glances. A monumental photograph that opens the series which shows a misty and snowy landscape remains perhaps the only one to depict the horizon. This is also an admiration of a view in itself, as a phenomenon, that is, something that appears directly to our eyes, with no preconceptions, expectations or cliches. In the remaining works, the mountains are still present but we no longer see the horizon. Even from such a shortened perspective, Dzienis, just as his predecessors, maintains a close relationship with space. It is clear in his next pictures – a series of studies of various snow formations.
With narrowing of the horizon, each study becomes an opportunity to confront the undefined space and its vastness. Like if the pure view from the cycle’s title would just start to fail as a tool of orientation. So far, in Pszemek Dzienis’s works we saw a rigorous work method consisting on limiting the means of expression to elementary minimum. The resulting works, like the I can’t speak. I’m sorry series from 2012, presented an almost empty studio with a single model, the artist himself. In that period, also in pro- jects from 2010-2014 co-authored by the sculptor Dorota Buczkowska, Dzienis was interested in the question of space and how the space affects precarious objects. From certein point of view, Pureview seems much more radical as it erases the human figure from the cadre and focuses on exploring fleeting moments in delicate sceneries The snow and the light become main materials of work in Dzienis’s Pureview. With such minimal means, the created works broaden the circle of references and invoke painting. Abstract, colourful and structured pictures bring to mind action painting. The artist’s reflection on light, that sometimes borders on obsession, may only be associated with observations made by the impressionists. However, the utter significance for any reference one could look for is the gesture, elaborated by the artist in the cadre of the series. This gesture is purely pictorial. It gives movement and depth to the colour dabs. It could only be achieved through taking the vastness of the snow as a canvas. With this, Dzienis not only rewrites classic Talbot’s definition of photography as ‘painting with life’, but he also contributes to an interesting dialogue which runs between the two media which, since the beginning of their coexistence, share their tropes and themes.
Pictorial interventions made by Pszemek Dzienis contradict, at first glance, the state of ravishment. But it is only apparent. He is not indifferent to the history. He knows perfectly well the implications of crossing the limits between what’s natural and what’s a product of culture.
He shows it clearly by choosing an atelier approach, when he opts for a construction of a snowy studio and creates icy objects which cease to exist with changes of atmospheric conditions. All this brings him closer to land art adepts who were trying to draw from natural surrounding and process it without violence that would inflict durable changes. It is also a confirmation of his attachment to phenomenological approach, clearly visible in the first work of the cycle and in adopting a view as and object of investigation.
Dzienis’s interventions made for the sake of Pureview cycle reveal one more aspect that is common to the present cycle and his previous studio works. And yet this is precisely an attitude that prevents him from repeating himself. It is his personal irony and frivolousness that pushes him to soil with dye a white landscape that never before saw a human being.
Pszemek (Przemek) Dzienis, b. 1984 in Łódź, Poland, studied Photography and graduated from the National Film School in Łódź. He creates simple in form, but precise compositions, avoiding pathos and over-interpretations. He limits the means of expression to an absolute minimum to simplify the visual message and make it readable. His works are closer to the sculpture than to classic painting. In his staged portraits he analyses the relations between the man and everyday items. It is the relationship and tension between objects that interests him most. People — their stories, experiences and feelings remain outside of the artist’s interest.
His photographs were shown at solo exhibitions in Budapest, Warsaw, Cracow, Łódź and
Poznan. He participated also in number of group shows in Warsaw, Dusseldorf and Vienna. He lives and works in Warsaw, Poland.
CURATOR: JAKUB ŚWIRCZ
projekt plakatu: Kamila Turkowska
Ci.CLO - UNITY AND DIVISION
- Galeria Zewnętrzna
-
-
2017-06-09 14:00 - 18:00
-
Ci.CLO - UNITY AND DIVISION
- Cena biletu:2z / środa - wstęp bezpłatny
- Galeria: Galeria Zewnętrzna
- Adres: Łódzki Dom Kultury
Pasaż Kultury Województwa Łódzkiego
ul. Traugutta 18, Łódź
Luís Preto, João Monteiro, Mide Plácido, Francisco M. Gomes, Maria Oliveira, Daniel Magalhães, Marisa Bernardes, Telmo Sá
KURATOR I KOORDYNATOR PROJEKTU/ Project coordinate and curated by: Virgílio Ferreira
GALERIA FF, III piętro / 3rd f loor /
wernisaż: 2 VI 2017 godz. 18.00 / opening: 6.00 PM
/ wystawa towarzysząca w ramach FOTOFESTIWALU 2017 / 2–17 VI 2017 / wystawa czynna: 3,4,10,11.06 (sob-nd): 12.00–18.00,
6-9 oraz 13,14,16,17.06: 14.00–18.00/ opening hours: 3,4,10,11 June (Sat.-Sun.): 12 AM–6 PM, 6 -9 and 13,14,16,17 June: 2 PM–6 PM /
------- Please scroll down for English version -------
CI.CLO PLATFORM OF PHOTOGRAPHY to niezależna organizacja prowadząca badania, szkolenia i eksperymenty w dziedzinie fotografii, wchodząca w interakcje z innymi osobami, zajmującymi się działaniami i badaniami artystycznymi, społecznymi i środowiskowymi. Platforma daje artystom okazję do regularnych spotkań w celu dyskutowania o bieżących projektach fotograficznych, rozwijania się zarówno artystycznie jak i zawodowo, a także zapewnia regularny program szkoleń, rezydencji artystycznych, organizuje wystawy i debaty. Pracując z niewielką grupą artystów w ciągu roku, Ci.clo umożliwia spersonalizowane szkolenie i mentoring w celu stymulowania dynamicznego dzielenia się w ramach procesu kreatywnego, pomysłów i strategii artystycznych, działając jako centrum badań fotograficznych poza tradycyjnym akademickim środowiskiem.
Wystawa składa się z prac wykonanych przez artystów w czasie rezydencji oraz zajęć szkoleniowych i jest prezentowana w kraju i za granicą we współpracy z muzeami, galeriami i festiwalami w Europie i USA.
CI.CLO PLATFORM OF PHOTOGRAPHY is an independent organization dedicated to research, training and experimentation in photography as well as interacting with other artistic, social and environmental studies. The Platform provides artists with the opportunity to meet regularly to discuss ongoing photography projects, develop their work both artistically and professionally as well as providing a regular training programme, artistic residencies, exhibitions and debates.
The exhibition, resulting from the work developed by the artists during the residencies and training lab, will go on display nationally and internationally in collaboration with museums, galleries and festivals in Europe and the USA.
projekt plakatu: Kamila Turkowska
CYBER_LAG
- Galeria Nowa
-
-
2017-06-09 14:00 - 18:00
-
CYBER_LAG
- Cena biletu:2zł / środa - wstęp bezpłatny
- Galeria: Galeria Nowa
Wystawa III Pracowni Fotografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu
The exhibition of 3rd Studio of Photography of University of Arts Poznań
AGNIESZKA ANTKOWIAK, JOANNA CHWIŁKOWSKA, DOMINIK GARSTECKI, ALEKSANDRA JANCZAK, JUSTYNA KWIATKOWSKA, TOMASZ MAZUR, ANASTASIA PATARIDZE, WERONIKA WRONECKA, AGNIESZKA ZDZIABEK
KURATORZY / CURATORS: PIOTR WOŁYŃSKI, SŁAWOMIR DECYK
/ GALERIA FF, II piętro / 2nd floor /
wernisaż: 2 VI 2017 godz. 18.30 / opening: 6.30 PM
Każde przedstawienie przygotowane jest dziś na zmiany. Co robimy z tym, co widzimy? Wielość wrażeń sumuje się
w nieruchome przedstawienie tylko na chwilę. Po nim przychodzą następne, inne i jednocześnie takie same. Coraz szybciej.
Wydobyty z cyfrowego uniwersum obraz zyskuje postać i sens w przemijaniu, wciąż od nowa. Śledzimy zmiany, nie obrazy. Określamy się przez nieustające modyfikacje.
Zadajemy dawne pytania, starając się znaleźć nowe odpowiedzi. Co widzimy, gdy patrzymy na fotografię? Jak materializować/mitologizować cyfrową rzeczywistość?
Szukamy nowych pytań w działaniu. Zaopatrujemy cybersferę w obrazy i wydobywamy z niej (czy to magiczna sztuczka?) nową materialność.
Uczymy się praktyki koncentracji uwagi i porządkowania znaczeń na styku wielu rzeczywistości.
Piotr Wołyński
projekt plakatu: Kamila Turkowska