Zofia Nasierowska "Portrety"
- Galeria Kawiarnia
-
-
2019-09-26 10:00 - 20:00
-
Zofia Nasierowska "Portrety"
- Galeria: Galeria Kawiarnia
WERNISAŻ: 12.09.2019 GODZ. 17.30
Wystawa fotografii Zofii Nasierowskiej-Majewskiej (ur.24.04.1938, zm. 3.10.2011), wybitnej polskiej fotografki, specjalizującej się w fotografii portretowej, to wyjątkowa okazja do zapoznania się z jej twórczością na wyciągnięcie ręki.
Zofia Nasierowska, od 1956 roku członkini Związku Polskich Artystów Fotografików, uhonorowana również tytułem "Artiste FIAP" nadanym przez Międzynarodową Federację Sztuki Fotograficznej, zaczęła fotografować w wieku siedmiu lat, a już jako jedenastolatka wzięła udział w swojej pierwszej wystawie. Była uczennicą swojego ojca, fotografa Eugeniusza Nasierowskiego. Później uczęszczała do technikum fototechnicznego, szkoły nawiązującej w swej tradycji do Państwowej Szkoły Fotograficznej w Warszawie. W 1961 roku ukończyła Wydział Operatorski Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi.
Ma na koncie wystawy w kraju i za granicą oraz wiele prestiżowych nagród na międzynarodowych wystawach, między innymi w Budapeszcie, Karlowych Varach, Glasgow, Londynie, Sztokholmie. Zajmowała się fotografią krajobrazów, robiła reportaże, ale zawsze najbardziej pasjonował ją portret. Wykonała wiele zdjęć znanych ludzi ze świata teatru, filmu, sztuki i kultury. W latach 60. i 70. XX w. fotografowała się u niej duża część polskich artystów i intelektualistów stąd mówi się o niej „polska Annie Leibovitz”. Wykonała portrety takich artystów jak: Beata Tyszkiewicz, Krystyna Janda, Jerzy Kawalerowicz, Anna German, Roman Polański, Tadeusz Konwicki, Anna Jantar, Piotr Fronczewski, Gustaw Holoubek, Irena Jarocka, Irena Santor i wielu innych. W tym też czasie jej fotografie były publikowane na wielu okładkach tygodników: "Filmu", "Ekranu", "Zwierciadła", "Przekroju" oraz "Kobiety i Życia". Portrety w jej wykonaniu cechowały zawsze: staranne oświetlenie i odpowiednie ujęcie modela, często nieco idealizujące człowieka stojącego przed obiektywem. Po trzydziestu pięciu latach pracy zawodowej, ze względu na chorobę oczu, przestała fotografować. Artystka zmarła 3 października 2011 r. w Warszawie.
Marek Czarnecki "Nasz bezpieczny świat"
- Galeria Imaginarium
-
-
2019-09-26 14:00 - 18:00
-
Marek Czarnecki "Nasz bezpieczny świat"
- Galeria: Galeria Imaginarium
- Adres: Traugutta 18
Łódź
„Nasz bezpieczny świat” to autorska wypowiedź na temat współczesności, zapewniającej wysoki poziom życia kosztem coraz większej liczby ograniczeń – przyjmujemy je na siebie jako warunek zapewnienia i utrzymania bezpieczeństwa osiągniętego w naszej cywilizacji na przestrzeni ostatnich dziesiątek lat. […] Projekt został wykonany z wykorzystaniem fotografii cyfrowej, z zastosowaniem różnorodnych technik zdjęciowych i komputerowej post produkcji. Opisywany i przedstawiany w nim świat mediów, odgrywający kluczową rolę w tworzeniu naszego bezpieczeństwa i jednocześnie w inwigilowaniu nas, został stworzony za pomocą takich samych narzędzi, jak te, którymi się on posługuje. […] Jako autor nie zamierzam dyskutować na temat słuszności przyjętych ograniczeń, zamierzam natomiast swój autorski punkt widzenia wypowiedzieć za pomocą obrazów fotograficznych powstałych na bazie własnego pomysłu i realizowanych z udziałem statystów w plenerach miejskich, wiejskich, industrialnych, w środkach komunikacji publicznej, miejscach imprez kulturalnych i sportowych. […] Poprzez wymowę zdjęć poruszam odbiorcę, zmuszając go do refleksji i zastanowienia nad sensem i istotą naszych czasów oraz możliwych dalszych wariantów rozwoju naszej kultury i cywilizacji.
Zdjęcia z projektu „Nasz bezpieczny świat” zdobywają liczne nagrody na międzynarodowych konkursach fotograficznych na całym świecie. Do głównych należą: trzy brytyjskie statuetki Oskara – MPA w Wielkiej Brytanii, srebrny medal - Federacja Europejskich Fotografów w Belgii, srebrny i brązowy medal - The Epson International Pfotographic Pano Awards w Australii, srebrny medal - International LOUPE w Australii, Finalista konkursu Hasselblad Masters w Szwecji. Projekt „Nasz bezpieczny świat” znalazł się również na liście najlepszych światowych projektów 2012 roku tworzonej przez „The London International Creative Competition” w Wielkiej Brytanii.
fragment tekstu Marka Czarneckiego do publikacji z wystawy)
Marek Czarnecki – polski artysta fotograf uhonorowany tytułem Artist Digigraphie. Doktor sztuki filmowej w dziedzinie fotografii. Członek rzeczywisty Związku Polskich Artystów Fotografików. Członek The Master Photographer Association (UK). Członek International Association of Panoramic Photographers (USA). Członek British Instiitute of Professional Photography (UK). Członek Federacji Europejskich Fotografów (Belgia). Doktor sztuki filmowej (doktorat na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi, związany z kujawsko-pomorskim środowiskiem fotograficznym - mieszka, pracuje, tworzy w Toruniu. Twórczość fotograficzna Marka Czarneckiego to przede wszystkim fotografia abstrakcyjna, fotografia architektury, fotografia dokumentacyjna, fotografia krajobrazowa (krajoznawcza), fotografia kreacyjna, fotografia martwej natury, fotografia portretowa, fotografia przemysłowa oraz fotografia reklamowa (m.in panoramiczna). Miejsce szczególne w jego twórczości zajmuje fotografia panoramiczna - panoramy cylindryczne, gigapanoramy, panoramy sferyczne. Marek Czarnecki jest autorem wielu wystaw fotograficznych; autorskich, zbiorowych oraz pokonkursowych – w Polsce i za granicą. Jego fotografie były wielokrotnie doceniane licznymi akceptacjami, medalami, nagrodami, wyróżnieniami, dyplomami, listami gratulacyjnymi. Stowarzyszenia The Master Photographers Association oraz The British Institute Professional Photography przyznały mu łącznie osiem brytyjskich fotograficznych statuetek Oskara. W 1989 został przyjęty w poczet członków rzeczywistych Związku Polskich Artystów Fotografików (legitymacja nr 644). W latach 2013–2019 pełnił funkcję prezesa Zarządu Okręgu Kujawsko-Pomorskiego Związku Polskich Artystów Fotografików oraz w latach 2012–2017 wiceprezesa Zarządu Głównego Związku Polskich Artystów Fotografików. Jest członkiem The Master Photographer Association, International Association of Panoramic Photographers, British Instiitute of Professional Photography oraz Federacji Europejskich Fotografów.
http://www.marekczarnecki.eu/
NEW POP - Grupa Łódź Kaliska - jubileusz 40-lecia
- Galeria FF
-
-
2019-09-26 19:00 - 20:00
-
NEW POP - Grupa Łódź Kaliska - jubileusz 40-lecia
- Galeria: Galeria FF
- Adres: 90-113 Łódź, ul. Traugutta 18
wernisaż: 26.09.2019 godz. 19,00
WYSTAWA TYLKO DLA WIDZÓW DOROSŁYCH!
NEW POP
MANIFEST UNIEWAŻNIAJĄCY
1. W dniu 6 lutego 2000 r. unieważniliśmy granice istniejące
dotąd między reklamą a Sztuką Wysoką.
2. Reklama jest sztuczna
i Sztuka Wysoka jest Sztuczna.
3. Dobrze jest tworzyć Sztukę Wysoką, która jest reklamą.
4. W tym celu należy wziąć dany towar i osadzić go na zawsze
w absurdzie Sztuki Wysokiej.
5. Dobra reklama to taka, którą niewielu rozumie
a reszta jest zafascynowana.
6. Dobra Sztuka Wysoka to taka, którą wszyscy
są zafascynowani, a niewielu rozumie.
7. Łódź Kaliska będzie uprawiać Sztukę Wysoką o Reklamie,
bo przy reklamie jest dużo pieniędzy,
a przy Sztuce Wysokiej mało.
8. Przy reklamie przebywa jeszcze więcej pięknych kobiet
i to nam również odpowiada.
9. W reklamie musi być więcej kobiet o wielkim biuście
- tę sprawę należy poruszać na każdym zebraniu.
10. Produktom przyda się
nieśmiertelność, ponadczasowość i uogólnienie.
11. Sztuce Wysokiej przyda się
tymczasowość, trywialność i dosłowność.
12. Łodzi Kaliskiej przydadzą się pieniądze po tylu latach.
Muzeum Łódź Kaliska
2000
Grupa Łódź Kaliska powstała w 1979 roku podczas pleneru w Darłowie jako formacja neoawangardowa. Od początku działała w składzie: Marek Janiak, Andrzej Kwietniewski, Adam Rzepecki, Andrzej Świetlik i Makary (Andrzej Wielogórski). W latach 1980–1981 zmieniła swój program artystyczny na dadaistyczno-surrealistyczny, realizowany w happeningach i akcjach anarchistycznych, atakując i ośmieszając polską formację neoawangardy oraz przedstawiając absurdalność życia w PRL-u. W latach 80. grupa Łódź Kaliska była składnikiem ruchu Kultury Zrzuty. W 1989 grupa zmieniła nazwę na Muzeum Łodzi Kaliskiej lub Łódź Kaliska Muzeum, w której postawa dadaistyczna zmieszała się z zainteresowaniem postmodernizmem, a wyznacznikiem stała się „fotografia inscenizowana” i filmy powstające na zasadzie pastiszowania słynnych dzieł malarskich i filmowych. W 1999 roku, z okazji jubileuszu 20-lecia działalności, grupa opublikowała unikatowy album poświęcony własnej historii – Bóg zazdrości nam pomyłek. New Pop to najnowsza strategia grupy polegająca na anektowaniu przez sztukę zdobyczy kultury masowej. Objawia się to w manifestach New Pop oraz akcjach artystycznych. Od marca 2007 roku grupa Łódź Kaliska działa w składzie: Marek Janiak, Adam Rzepecki, Andrzej Świetlik i Andrzej Wielogórski.
Prace grupy znajdują się m.in. w Muzeum Sztuki w Łodzi i w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.
W 2019 roku grupa obchodzi jubileusz 40-lecia istnienia.