"Pracownia 413" - wystawa malarstwa uczestników pracowni Jacka Świgulskiego
- Galeria Kawiarnia
-
-
2019-10-19 12:00 - 20:00
-
"Pracownia 413" - wystawa malarstwa uczestników pracowni Jacka Świgulskiego
- Galeria: Galeria Kawiarnia
wernisaż: 10.10.2019 godz. 18.00
Autorzy: Magdalena Banach, Alfreda Banasiak, Joanna Bohdziun, Justyna Chycińska, Julia Ciołkowska, Adela Ciupińska, Anna Cłapińska, Ewa Czkwianianc, Kamil Danielewicz, Zofia Doniec, Urszula Dylik, Zofia Felisiak, Zofia Jabłońska, Kalina Kazimierczak, Julia Melania Klepacka, Maria Kopeć, Marta Kosior, Krystyna Kozłowska, Joanna Kruczkowska, Agnieszka Kucińska, Martyna Maciejczyk, Anna Majda, Grażyna Malinowska, Melisa Candan, Zofia Murowaniecka, Hanna Najmałowska, Barbara Nawrot, Bożenna Niewinowska, Elżbieta Olesińska, Elżbieta Partyka, Magdalena Pilch, Wiesława Piłat, Marzenna Plich, Jolanta Pyka, Ewa Rawska, Piotr Rembowski, Helena Ryczko, Maria Sapała, Patrycja Sawicka, Anna Stosio, Bożena Szafrańska, Agata Szewczyk, Marta Szymczak, Justyna Ślifierska, Marta Walczak, Iwona Waszkiewicz, Julia Woskresińska, Marlena Woźniak, Ada Wychota, Katarzyna Zalepa, Elżbieta Zborowska, Natalia Różycka
Jak co roku jesienna wystawa Pracowni 413 zaprasza widza do estetycznej podróży przez świat złożony i wieloraki. W tegorocznej ekspozycji spotykamy się z dużą różnorodnością, która wynika jednocześnie z różnic wieku Autorek i Autorów, ich doświadczenia malarskiego oraz obycia w dziedzinie sztuki. I tak oto w ramach jednej wystawy znajdujemy obrazy osób, które całkiem niedawno rozpoczęły swoją przygodę z malarstwem, a więc ich warsztat malarski wciąż się kształtują oraz takich, których proces edukacji artystycznej rozpoczął się już dawno temu a dziś są świadome własnych działań twórczych. Dlatego właśnie, choć jest to wystawa podsumowująca ubiegłoroczną działalność plastyczną Pracowni 413, to motywy studyjne stanowią jej marginalną część. Wśród prac rozmieszczonych na ścianach Galerii Kawiarnia Łódzkiego Domu Kultury dominują więc te o bardziej osobistej problematyce. Choć nie da się nie zauważyć, że zdecydowanie największym zainteresowaniem cieszy się pejzaż. To jednak przypadek, bo nie było żadnych konkretnych wytycznych regulujących warunki udziału w wystawie. W doborze obrazów na potrzeby ekspozycji panowała jak zwykle pełna dowolność i Autorzy sami decydowali o tym jak chcą zaprezentować się na tle grupy. Jedynym kryterium wyboru był poziom samozadowolenia z wykonanej pracy, bo to on właśnie ostatecznie przekłada się na różnorodność i oryginalność ekspozycji.
Kolejna wystawa Pracowni 413, to kolejna konfrontacja kilkudziesięciu osobowości twórczych. Można więc śmiało powiedzieć, że jak co roku jest to konfrontacja przez duże "K". Wielość i rozmaitość ekspozycji, to cel do którego wspólnie przez ostatnie lata dążymy. Proces autentycznych poszukiwań artystycznych daje zaskakujące efekty, które trudno oceniać czy wartościować. Dlatego organizowane regularnie wystawy Pracowni 413 mają zawsze charakter przeglądowy i porównawczy, a nie konkursowy. Wierzę bowiem, że taki sposób kształcenia ma wymierne korzyści, bo zbliża i buduje wzajemne zaufanie. Dzięki temu wszyscy na tym zyskujemy, a idea malarstwa wciąż poszerza swoje kręgi i nieprzerwanie trwa od wieków.
Jacek Świgulski
Fb. Pracownia Malarstwa i Rysunku Jacka Świgulskiego
jacek.swigulski@wp.pl
503 787 223
IDEA - Wystawa prac twórców związanych z Pracownią Obrazowania Fotograficznego z Instytutu Fotografii i Multimediów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi
- Galeria Imaginarium
-
-
2019-10-19 14:00 - 18:00
-
IDEA - Wystawa prac twórców związanych z Pracownią Obrazowania Fotograficznego z Instytutu Fotografii i Multimediów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi
- Galeria: Galeria Imaginarium
- Adres: Traugutta 18
Łódź
finisaż: 18.10.2019 godz. 19.00
Wystawa prac twórców związanych z Pracownią Obrazowania Fotograficznego z Instytutu Fotografii i Multimediów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Na prezentacje składają się realizacje powstałe w ramach dyplomów lub zadań kursowych, oraz prace pedagogów.
Tytułowa „Idea” jednoczy artystów różnych pokoleń, o różnej wrażliwości i postawach, którzy poszukują za pomocą sztuki uniwersalnych wartości i prawd wyrażalnych jedynie w formie działań wizualnych. Forma i sposób poszukiwań są różnorodne ale zawsze odnoszą się do samej fotografii. Jej aktualna postinternetowa kondycja wymaga ciągłego zadawania pytań także o samo medium.
Lista Autorów:
Krystian Berlak, Julia Bojaruniec, Dagmara Bugaj, Małgorzata Cebera, Grzegorz Demczuk, Marek Domański, Bartłomiej Flis, Wojciech Kamerys, Weronika Mendrek, Anita Osuch, Katarzyna Pomorska, Dorota Wąsik
Magdalena Czyżewska - "Teoria (mam nadmiar obrazów o myśleniu)"
- Galeria FF
-
-
2019-10-19 14:00 - 18:00
-
Magdalena Czyżewska - "Teoria (mam nadmiar obrazów o myśleniu)"
- Galeria: Galeria FF
- Adres: 90-113 Łódź, ul. Traugutta 18
wernisaż: 18.10.2019 godz. 18.00
Marek Domański (kurator): Teoria jest próbą porządkowania pola wyznaczonego przez pamięć, materialny świat zdarzeń i fotografię. Nie sposób jednak odróżnić tego co widzimy od tego jak widzimy i tego co pamiętamy od tego jak pamiętamy. Czy fotografia i precyzyjne techniki inscenizacji mają pomóc w odnajdywaniu istoty zjawisk?
Magdalena Czyżewska (artystka): Codziennie widzę rzeczy, które zapamiętuję. Potem muszę odtworzyć je w głowie, żeby zrozumieć co w nich takiego jest, co mnie w nich zatrzymało. Nadmiernie myślę o tych obrazach; mam nadmiar obrazów o myśleniu. Masa punktowych zdarzeń gromadzi się w zbiór w mojej głowie. Jest ich za dużo, w nieporządku. Nie wiem czemu się tam wzięły, nie rozumiem tego zjawiska. Są tam , nie przypominam sobie żebym je zapamiętywała. Uspokaja mnie, kiedy sobie przypominam. Porządkuję je, układam według kategorii. Szukam powodu ich powstawania w naukowych teoriach (one zawsze wyjaśniały mi świat).
MD: Fotografia jest źródłem naszej wiedzy o świecie i sobie samych. Mimo swoich licznych przygód plastycznych, społecznych i technologicznych - kwestionujących jej podstawowy paradygmat - potwierdza naszą obecność i daje możliwość badania relacji z rzeczywistością. Szczególny związek fotografii i materialnego świata, powstający w procesie rejestracji ma w twoich pracach istotne znaczenie.
MC: Obrazy fotograficzne (pokazane na wystawie) powstały w wyniku procesu rekonstruowania obrazów mentalnych, zapamiętanych przeze mnie fragmentów rzeczywistości. Poprzez ich inscenizowanie próbuję je zanalizować, znaleźć schemat ich występowania, potwierdzić ich rzeczywiste istnienie; szukam teorii tłumaczącej to zjawisko.
MD: Studyjne warunki tworzą na Twoich zdjęciach wrażenie naukowego eksperymentu, którego celem jest potwierdzenie rzeczywistości i analiza procesów zapamiętywania. Można odnieść wrażenie, że za każdym razem naciskając spust migawki mówisz: sprawdzam. W nauce zasada falsyfikowalności ma fundamentalne znaczenie.
MC: Obrazy mentalne często są jakby niepełne. Zdarzenia wyjęte z pierwotnego kontekstu stają się abstrakcyjne. Obrazy wyczyszczone z niepotrzebnych treści odtwarzają tylko najistotniejszy aspekt. Wizualna przejrzystość podkreśla analityczne podejście do tematu. Formalne zdyscyplinowanie jednak nadal nie daje mi pewności, czy pamięć jest prawdziwa, odtwórcza czy fałszywa, twórcza.
MD: Modelując rzeczywistość na planie fotograficznym podejmujesz próbę odbudowania sensów leżących u podstaw wynalazku medium. Stosujesz techniki inscenizacji, które u schyłku XX wieku posłużyły do dekonstrukcji medium. Paradoksalnie użyte w nowym kontekście i hybrydycznej rzeczywistości pokazują możliwości obrazowania fotograficznego. Procesy zmian i przeobrażeń są nieuniknione a fotografia podąża za płynną rzeczywistością. Jej pozorna słabość odczuwana na skutek kryzysu reprezentacji była tylko chwilowym nieporozumieniem.
MC: Inscenizacja jako metoda twórcza w swoim założeniu służy budowaniu nierzeczywistych modeli. Pozbawia fotografię jej inherentnej autentyczności, relacji do zastanej rzeczywistości.
Materializuje myśli odmawiając dokumentacji. Odwraca kolejność procesu. Zamiast obserwować i zapisywać – konstruuje i dopiero później obrazuje. Paradoksalnie jednak może w ten sposób mówi o rzeczywistości prawdziwiej.
MD: Jeśli przypomnimy sobie zdanie Marshala McLuchana „Medium is the message” musimy całość tego eksperymentu potraktować również jako badanie samej fotografii w swojej postinternetowej kondycji. Medium wpływa na naszą recepcję poprzez charakter nośnika obrazu, za pośrednictwem technik zastosowanych do jego konstruowania oraz przez społecznie usankcjonowane praktyki użycia. Skończył się czas „przeźroczystych ekranów”. Współczesna fotografia już dawno przestała „uwieczniać”, najwyżej zatrzymuje na moment. Zdekonstruowana i rizomatyczna została pozbawiona swoich oczywistych cech pozwalających wyodrębniać ją spośród całego uniwersum obrazów. Fotografia domaga się redefinicji, potrzebuje konstruktywnego formułowania nowych teorii.
Magdalena Czyżewska. Urodzona w 1994 roku, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, studiowała także ASP w Warszawie. Laureatka złotego medalu w konkursie Prime Time 2018 na najlepszy dyplom ASP w Łodzi. Głównie posługuje się wideo, fotografią i instalacją. Za bardzo analizuje; jej prace są zapisem obserwacji. Jest zainteresowana zasadami działania (wszystkiego) i brakiem działania (w ogóle). Próbuje to sobie wszystko poukładać w głowie.